واشنگتن به تازگی متوجه اهداف استراتژیک روسیه در لیبی شده است

نگرانی سازمان ملل نسبت به افزایش انتقام‌جویی‌ها در شهر ترهونه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه. عکس از:  AFP

پس از پیروزی چشمگیر نیروهای دولت وفاق ملی و تصرف شهر ترهونه در غرب این کشور، دولت وفاق ملی ضمن رد هشدار مسکو، اعلام کرد که پیشروی به سوی سایر نقاط استراتژیک در غرب کشور ادامه خواهد داشت تا مانع ایجاد پایگاه‌های روسیه در لیبی شود. دولت وفاق ملی در حالی آمادگی خود را برای تصرف شهرهای دیگر اعلام می‌کند که تولید نفت بار دیگر از منابع نفتی در غرب این کشور آغاز شده است.

دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت ترکیه برخوردار است سعی می‌کند شهرهای ساحلی سِرت و پایگاه هوایی الجفره که در حال‌حاضر ۱۴ فروند هواپیمای روسی میگ ۲۹ و سو ۲۴ در آن وجود دارد را به تصرف خود در آورد.

در همین‌حال به نظر می‌رسد بحران جنگ داخلی لیبی که طی چند ماه گذشته با بن بست رو به رو شده بود پس از عقب‌نشینی اخیر نیروهای ارتش ملی تحت حمایت روسیه وارد مرحله تازه‌ای شده است. این در حالی است که فتحی پاشا، وزیر کشور لیبی اظهار داشت که دولت وفاق ملی نه این‌که هشدار روسیه را مبنی بر عدم نزدیکی به شهر سِرت رد کرده بلکه مصمم به تصرف شهرهای دیگر لیبی است و هیچ گونه میانجی‌گری را برای عدم پیشروی نظامی نمی‌پذیرد.

در پیوند به این موضوع، روزنامه گاردین با اشاره به تحولات اخیر لیبی، در سرمقاله خود نوشته است: به نظر می‌رسد که روسیه می‌خواهد در مورد تعیین حوزه نفوذ خود در لیبی با ترکیه به تفاهم برسد، طوری‌که مسکو در شرق لیبی نفوذ دارد و ترکیه در غرب آن.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و به دنبال عقب‌نشینی نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر، دولت وفاق ملی توانست محاصره شهر طرابلس را که حدود یک سال ادامه داشت پایان دهد.

پس از تصرف شهر ترهونه توسط نیروهای دولت وفاق ملی، ژنرال خلیفه حفتر برای گفت و گو در مورد آینده بحران جنگ در لیبی وارد قاهره شد تا در همکاری با مصر، از تداوم مداخله نظامی ترکیه در لیبی جلوگیری کند. در همین راستا، روز شبنه گذشته عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر خواستار آتش‌بس و از سرگیری گفت و گوها برای حل بحران جنگ در لیبی شد، اما درخواست وی با مخالفت شدید دولت وفاق ملی رو به رو شد. در مقابل، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که زمان آن فرا رسیده است تا به منظور تحقق صلح و آشتی در لیبی، قاهره از حمایت ژنرال خلیفه حفتر دست بکشد.

در همین‌حال، وزیر کشور لیبی تأکید کرده است که دولت وفاق ملی زمانی پای میز مذاکره می‌نشیند که شهر ساحلی سِرت و پایگاه الجفره را به تصرف خود درآورد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که ایالات متحده به تازگی متوجه خطر گسترش نفوذ روسیه در لیبی شده است و از همین جهت سعی می‌کند از دولت وفاق ملی در زمینه تصرف پایگاه الجفره حمایت کند تا مانع حضور نظامی مسکو در غرب لیبی شود.

هرچند مسکو به صورت علنی در قلمرو لیبی حضور نظامی ندارد، اما هواپیماهای نظامی این کشور به صورت غیر علنی در جنگ لیبی شرکت دارند و گفته می‌شود حدود ۱۰۰۰ جنگجوی خارجی نیز از جانب روسیه در لیبی حضور دارند اما کمتر کسی می‌تواند باور کند که نیروهای یادشده بدون موافقت مسکو در جنگ لیبی شرکت داشته باشند. در همین‌حال، دولت وفاق ملی اعلام کرده است که قصد دارد دو تن از افراد اجیرشده‌ای روسی که در تلاش برای تخریب دموکراسی در لیبی بودند را محاکمه کند.

به نظر می‌رسد که از هنگام مخالفت با تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که ورود هر نوع سلاح به لیبی را ممنوع اعلام کرد، ترکیه توانسته است با ادامه حمایت نظامی از دولت وفاق ملی به موفقیت‌های قابل ذکری در لیبی دست پیدا کند. به دنبال پیروزی‌های اخیر، ترکیه اعلام کرده است که این کشور نقش گسترده‌ای در بازسازی لیبی خواهد داشت و از میدان‌های نفتی در شرق مدیترانه بهره‌برداری خواهد کرد، افزون بر آن ترکیه قصد دارد در بخش‌های نفت و گاز لیبی نیز سرمایه گذاری کند.

در همین‌حال، شرکت ملی نفت لیبی، یکشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت از میدان نفتی "شراره" که به عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی به شمار می‌رود، مجددا آغاز شده است. این میدان نفتی که در ۹۰۰ کیلومتری جنوب طرابلس واقع شده است، روزانه حدود ۳۱۵ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، ولی در اغلب موارد هدف حملات شبه‌نظامیان قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، دفتر سازمان ملل متحد در لیبی خواستار توقف فوری جنگ و از سرگیری مذاکرات شده و نسبت به تحولات اخیر و انتقام‌جویی‌های که در شهر ترهونه صورت گرفته است، ابراز نگرانی کرده است.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia