اعتراضات سراسری در آمریکا به ساختمان «کنگره» رسید

برخی نمایندگان حزب دموکرات آمریکا در همدردی با معترضان زانو زدند

معترضان به تبعیض نژادی در آمریکا روی پل بروکلین در نیویورک، ۸ ژوئن- REUTERS/Brendan McDermid

 

سیل اعتراضات سراسری آمریکا که نزدیک به ۱۰ روز پیش که در پی قتل جورج فلوید سیاهپوست به دست یک مامور پلیس شهر«مینیاپولیس» شروع شد، امروز دوشنبه ۱۹ خرداد، به کنگره آمریکا رسید. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان حزب دموکرات آمریکا در ساختمان کنگره در همدردی با معترضان زانو زدند. زانو زدن در اعتراضات آمریکا سمبلی بر قبول تبعیض نژادی و تلاش برای تغییر در جامعه است.

در ایالت کالیفرنیا و در شهر لس‌آنجلس هم جمعیتی زیاد و متراکم خیابان‌ها را پر کرده بودند و هم‌زمان با آیین خاک‌سپاری جورج فلوید در شهر هیوستون علیه نژادپرستی شعار می‌دادند. تصاویر تظاهرات گسترده مردمی در شهرهای مختلف آمریکا آنهم در روزگار کرونا زده جهان، نگرانی‌های مقامات درباره شیوع گسترده بیماری کووید در آمریکا را بیشتر کرده است.

اعتراضات سراسری آمریکا اما فقط در خیابان‌ها نبوده است؛ در پی اعتراض خوانندگان و کارکنان روزنامه نیویورک تایمز به انتشار یادداشتی از یک سناتور جمهوری خواه که خواستار «اعزام ارتش» برای مقابله با اعتراضات شده بود، سردبیر بخش «نظرات» این روزنامه پرآوازه استعفا داد.

جیمز بنت، سردبیر بخش «نظرات» پس از بالا گرفتن انتقادها به دلیل انتشار یادداشتی از سناتور« تام کاتن» که در آن صراحتا و در حمایت از ایده ترامپ برای اعزام نظامیان جهت مقابله با اعتراضات از سمت خود کناره گیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز بنت، سردبیر به دلیل انتشار این یادداشت عذرخواهی کرده است و گفته «این یادداشت را پیش‌‌از انتشار نخوانده است». 

به گفته این سردبیر مستعفی، یادداشت مورد نظر «ادعاهای متن در متهم‌کردن گروه‌های چپ‌گرا به دست‌داشتن در ناآرامی‌ها و قربانی‌خواندن پلیس در خشونت‌های اخیر، نادرست و گزاف است».

پیش‌تر گروهی از کارکنان روزنامه نیویورک تایمز به دلیل انتشار این یادداشت، به مدت یک‌روز دست از کار کشیده بودند و ۸۰۰ نفر از کارکنان این روزنامه هم در بیانیه‌ای گفته بودند که «این یادداشت پر از اطلاعات گم‌راه‌کننده بوده است».

این در حالی‌ست که سردبیر روزنامه «فیلادلفیا اینکوایرر» در فیلادلفیای آمریکا، از آن رو که عنوان «ساختمان‌ها هم مهم‌اند» را برای سرمقاله‌ خود انتخاب کرده بود و در آن نوشته «خراب‌شدن ساختمان‌ها» در اعتراض‌های اخیر را به مرگ سیاه‌پوستان تشبیه کرده بود، ناچار به عذرخواهی کناره‌گیری از سمت خود شد. 

روز گذشته بود که نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از آماده کردن طرحی پرده برداشتند که بر اساس آن، مبانی سوءرفتار پلیس و گرایش‌های تبعیض نژادی تعریف و تبیین می‌شوند.

لایحه پیشنهادی، که فعلا «قانون دادرسی نیروی انتظامی ۲۰۲۰» عنوان گرفته است، امکان پیگرد پلیس در صورت اعمال رفتار ناشایست و جبران خسارت شهروندانی را که حقوق اساسی آنها توسط پلیس نقض شده است، فراهم می‌سازد.

این لایحه همچنین با افزایش فشار بر وزارت دادگستری، بررسی دقیق‌تر موارد تبعیض نژادی توسط مجریان قانون را به عهده آنها می‌گذارد. روزنامه نیویورک تایمز مدعی است که نسخه‌ای از این لایحه را که بین نمایندگان دست به دست می‌شود، در اختیار دارد.