کاندولیزا رایس خطاب به ایران: این جنبش سبز نیست که معترضان را کشتید!

هشدار وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مورد پروپاگاندای ایران و چین به دنبال مرگ جورج فلوید

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت، در ایران معترضان چون با حکومت مذهبی موافق نبودند، کشته شدند-Tim Mosenfelder/ Getty Images via AFP

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در گفتگو با برنامه «رو در رو با ملت» در پاسخ به پرسشی در خصوص استفاده ابزاری کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه از تحولات جاری در آمریکا به دنبال مرگ جورج فلوید گفت: «به آنهایی که به خصوص در کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به دنبال استفاده از این موضوع برای پروپاگاندای خود هستند، می‌گویم غیر منطقی نباشید. این میدان تیانآن‌من نیست که مردم مخالف دولت را درو کردید. این کریمه نیست، جایی که زمین همسایه‌تان را تصاحب کردید. این جنبش سبز نیست که مردم را کشتید، چون با دولت دین‌سالار موافق نبودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رایس که در دور دوم ریاست‌جمهوری جورج بوش وزیر خارجه او بود، در ادامه گفت: «همچنین به دوستان‌مان در خارج مانند اروپا که تظاهراتی در حمایت از آنچه در آمریکا اتفاق افتاده در جریان است، می‌گویم از پشتیبانی شما ممنونم! اما لطفا به آینه نگاه کنید. شما برای مقابله با نابرابری‌های قومی و نژادی چه کردید؟»

پس از مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس در ایالات‌متحده، تهران، پکن و مسکو تلاش زیادی برای بهره‌برداری تبلیغاتی از این ماجرا انجام می‌دهند.

این سیاه‌پوست آفریقایی آمریکایی دو هفته قبل به دنبال خشونت پلیس مینیاپولیس که در هنگام بازداشت او زانوی خود را روی گردن جورج گذاشته بود، جان خود را از دست داد.

مقامات جمهوری اسلامی از مرگ فلوید ابراز تاسف کرده و از آمریکا می‌خواهند با معترضان با خشونت رفتار نکند.

آیت‌الله خامنه‌ای هم گفت که «در آمریکا مردم را می‌کشند و عذرخواهی هم نمی‌کنند.»

البته  رهبر جمهوری اسلامی به کشته شدن صدها زن، مرد و کودک و بازداشت و زخمی شدن هزاران نفر دیگر در جریان اعتراض‌های مردمی مسالمت‌آمیز آبان‌ماه ۱۳۹۸، اشاره‌ای نکرد.