کالین پاول به جو بایدن رای می‌دهد

وزیر خارجه اسبق آمریکا می‌گوید از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کند

از راست: جو بایدن، باراک اوباما و کالین پاول در کاخ سفید، ۱ دسامبر ۲۰۱۰-SAUL LOEB / AFP

کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا از حزب جمهوریخواه، گفت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری به کاندیدای حزب دموکرات، جو بایدن، رای خواهد داد. 

ژنرال پاول در برنامه «استیت آو د یونیون» شبکه خبری سی ان ان گفت: «بی تردید امسال به هیچ وجه نمی توانم از پرزیدنت ترامپ حمایت کنم.» 

آقای پاول در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز به دونالد  ترامپ رای نداد و او را به خاطر آنکه به گفته او «دروغ  می گوید»، مورد انتقاد قرار داد.

آقای پاول در مورد روابط‌ش با جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا گفت: «من هم از نظر اجتماعی و هم سیاسی به جو بایدن بسیار نزدیک هستم. ۳۵ یا ۴۰ سال با او کار کرده‌ام. حالا او نامزد ریاست جمهوری است و من به او رای خواهم داد.»

او در ادامه گفت، هرچند در حمایت از جو بایدن سفرهای انتخاباتی نخواهد کرد، به نیابت از نامزد دموکرات ها صحبت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پاول همچنین سابقه کار ترامپ را به ویژه در هفته‌ای که گذشت به باد انتقاد گفت.

او گفت: «ما قانون اساسی داریم که باید از آن تبعیت کنیم، اما رئیس جمهور (ترامپ) از أصول آن جدا شده است.»

آقای پاول از واکنش (مقامات) به اعتراض های سراسری کشور، بی رحمی پلیس و قصور نمایندگان جمهوریخواه کنگره در تحت فشار گذاشتن آقای ترامپ برای پاسخگویی در مقابل اقداماتش انتقاد کرد. 

اما تمرکز انتقادات آقای پاول این بود که او صداقت ندارد.

پاول گفت: «تنها واژه ای که می توانم در مورد آنچه او در این چند سال کرده استفاده کنم، واژه ای است که هرگز پیش از این به‌کار نبرده ام: او دروغ می گوید. او درمورد مسائل دروغ می گوید و از زیر بار آن شانه خالی می کند چون مردم او را در مقام پاسخگویی قرار نمی دهند.»

ترامپ دقایقی پس از مصاحبه پاول در توئیتی ابتدا او را «کسالت آور» توصیف کرد، نقش او را در جنگ عراق مورد انتقاد قرار داد و سپس در ادامه این توئیت از دستاورهای خود به عنوان رئیس جمهور سخن گفت.

 پاول  بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ در سمت وزیر خارجه در دستگاه رهبری جورج دبلیو پوش و یکی از مهره‌های اصلی ایجاد ائتلاف برای جنگ عراق بود. 

او در سال ۲۰۱۲ به باراک أوباما و در سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رای داد. ایمیل‌های هک شده از کارزار انتخاباتی کلینتون حاکی از آن است که او ترامپ را یک «ننگ ملی» خوانده است.

در سال ۲۰۱۶  پاول موفق به دستیابی به سه رای کالج الکترال شد که در عمل او را در رده سومین نامزد احراز مقام ریاست جمهوری قرار می داد.

چند تن از اعضای پرسابقه حزب جمهوریخواه به دلیل نحوه برخورد ۴۵‌امین رئیس جمهور ایالات متحده به اعتراض‌هایی که در واکنش به مرگ جورج فلوید و دیگر سیاهپوستان آمریکایی صورت گرفت، به دونالد ترامپ رای نخواهند داد.  

نشریه نیویورک تایمز هم گزارش داده که جورج دبلیو بوش نیز در نوامبر امسال به آقای ترامپ رای نخواهد داد. نشریه تایمز در مورد جِب بوش، برادر او می‌نویسد فرماندار سابق فلوریدا و کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه در سال ۲۰۱۶ هنوز در مورد رای‌اش تصمیم نگرفته است.

نشریه تایمز در ادامه می‌نویسد: «میت رامنی، سناتور ایالت یوتا در انتخابات نوامبر به آقای ترامپ رای نخواهد داد. او تنها جمهوری‌خواهی بود که در ماه فوریه در ماجرای اتهامات علیه دونالد ترامپ برای سوءاستفاده از قدرت، از دموکرات ها  پیروی کرده و علیه او رای داد.»

© The Independent