اعتراض ایوانکا ترامپ به لغو سخنرانی‌اش در دانشگاه کانزاس

به گفته یکی از معترضان، دعوت از ایوانکا ترامپ در شرایط فعلی «به سخنرانی این پیام را دارد که دانشگاه ایالتی ویچیتا موضوع احترام به تکثر را جدی نمی‌گیرد»

خبر سخنرانی دختر رئیس جمهور بلافاصله آماج انتقادها قرار گرفت- Brendan Smialowski / AFP

در گیرودار انتقادها و اعتراضات به واکنش دونالد ترامپ به مرگ جورج فلوید، یکی از دانشگاه‌های فنی ایالت کانزاس برنامه سخنرانی مجازی ایوانکا ترامپ در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان خود را به هم زد.

دختر اول آمریکا و مشاور کاخ سفید پس از اطلاع از لغو این برنامه در توییتی ناخشنودی خود را از این اقدام ابراز کرده و از «فرهنگ لغو برنامه‌ها و تبعیض در دیدگاه‌ها» گله کرد. 

مدیران اجرایی مجموعه دانشگاه‌های ایالتی ویچیتا و دانشگاه فنی ویچیتا در کانزاس روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کردند دختر رئیس جمهور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه فنی ویچیتا سخنرانی خواهد داشت، اما تنها چند ساعت بعد اعلام کردند از تصمیم خود منصرف شده‌اند.

مدیران این دانشگاه گفتند بهتر است «تمرکز» مراسم فارغ‌التحصیلی روز شنبه دانشگاه فنی بر خود دانشجویان باشد و فقط یک فارغ‌التحصیل پرستاری در آن سخنرانی کند.

پاییز پارسال ایوانکا ترامپ از مرکز ملی آموزش‌های هوافضای دانشگاه فنی ایالتی ویچیتا بازدید کرده بود.

او در توییتی به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «دانشگاه‌های کشور ما باید سنگر آزادی بیان باشند. فرهنگ لغو برنامه‌ها و تبعیض قائل شدن برای دیدگاه‌ها در محیط دانشگاهی اخلاقی نیست. حالا بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم به حرف‌های یکدیگر گوش دهیم!»

این توییت حاوی پیوندی بود یه یک ویدئوی یوتیوب که در آن ایوانکا ترامپ خطاب به دانشجویانی که درس‌شان را در گیرودار این همه‌گیری جهانی تمام کرده‌اند می‌گوید «شما فارغ‌التحصیلان دوران جنگ‌اید» و آموزش‌هایی که دیده‌اید «دقیقاً در همین روزها» کارساز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر سخنرانی دختر رئیس جمهور بلافاصله آماج انتقادها قرار گرفت. جنیفر ری دانشیار رسانه‌های تصویری دانشگاه ایالتی ویچیتا سردمدار این اعتراضات بود و نامه‌ای به رئیس دانشگاه نوشت و خواستار لغو این سخنرانی شد.

به گزارش نشریه ویچیتا ایگل، این نامه بلافاصله در فضای مجازی دست به دست شد و ۴۸۸ نفر از دانشجویان و هیئت عملی دانشگاه آن را امضا کردند تا سرانجام برنامه سخنرانی به هم خورد.

خانم ری گفت با توجه به این که دانشگاه ایالتی ویچیتا نظارت اجرایی بر دانشگاه فنی ویچیتا ندارد دعوت ترامپ به سخنرانی «مایه ننگی» برای هر دو دانشگاه خواهد بود.

مرگ فلوید سیاهپوست در مینیاپولیس توسط مأمور پلیس سفیدپوستی که چندین دقیقه زانویش را بر گردن او فشار داده بود باعث برپایی تظاهرات در سراسر جهان شده است. مأمور پلیس حتی پس از آن که دیگر فلوید تکان نمی‌خورد و التماس می‌کرد بگذارد نفس بکشد زانویش را از گردن او برنداشت.  

به نوشته خانم ری، دونالد ترامپ گفته است شاید از نیروهای نظامی فدرال برای سرکوب تظاهرات در آمریکا استفاده کند و بابت «بی‌احترامی زشت» به اقلیت‌ها معروف است. او از واکنش پلیس به تظاهرات اخیر هم انتقاد کرده بود.

ری‌ نوشت: «دانشجویان ما هرکجا و در هر زمان که توانسته‌اند طرفدار حق بوده‌اند. برای من و دانشجویان رنگین‌پوست این دانشگاه دعوت ایوانکا ترامپ به سخنرانی در شرایط فعلی این پیام را به همراه دارد که دانشگاه فنی ایالتی ویچیتا موضوع احترام به تکثر را جدی نمی‌گیرد.»

شری اوتاش رئیس دانشگاه فنی ایالتی ویچیتا نیز در بیانیه‌ای دیگر ضمن عذرخواهی اعلام کرد: «زمان‌بندی این سخنرانی مناسب نبود.»

ران استیز نماینده جمهوری‌خواهی که در سفر به مجموعه دانشگاهی ویچیتا همراه ایوانکا ترامپ بود در بیانیه‌ای گفت او را «ناامید» کرده‌اند.

او گفت: «حالا که ایالت کانزاس با مشکلات بسیار ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ رو به رو است و می‌خواهد اقتصاد خود را دوباره شکوفا کند، وقت آن است که با هم و در کنار هم تلاش کنیم.»

این گزارش با همکاری پرس اسوسیشن تهیه شده است 

© The Independent

بیشتر از جهان