شرط و شروط ایران برای همکاری در پرونده هواپیمای اوکراینی

یک مقام وزارت خارجه ایران می‌گوید که جعبه سیاه «ممکن است کمک موثری به روند بررسی‌ها نکند»

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد - AFP

پس از ماه‌ها تعلل و وقت‌کشی از سوی جمهوری اسلامی برای تحویل دادن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که به دست سپاه پاسداران سرنگون شد، حال یک مقام وزارت خارجه ایران می‌گوید که جعبه سیاه «ممکن است کمک موثری به روند بررسی‌ها نکند».

محسن بهاروند، معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه، روز شنبه، ۱۷ خرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا همچنین کشورهای درگیر در این پرونده را به «اقدامات غیرحرفه‌ای و سیاسی» متهم کرده است.

به گفته این مقام، اگر در این پرونده «برخورد غیرسیاسی» شود و بپذیرند که ایران در مورد برخورد با مقصران «صلاحیت انحصاری» دارد، آن گاه ایران حاضر به همکاری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

پس از سه روز انکار از طرف مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، سرانجام ستاد کل نیروهای مسلح اذعان کرد که پس از حملات انتقام‌جویانه ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق به دنبال کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، سپاه «به خطا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرده‌ است.

از همان زمان کشورهای درگیر در پرونده هواپیمای مسافربری اوکراین که با موشک‌های سپاه پاسداران در آسمان تهران هدف قرار گرفت، به‌ویژه اوکراین و کانادا، ماه‌هاست که از تهران خواسته‌اند جعبه سیاه هواپیما را تحویل دهد تا در این باره تحقیقات کامل انجام شود.

ایران هم از اسفندماه گذشته بارها وعده داده است که حاضر است جعبه سیاه را تحویل دهد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حال معاون محمدجواد ظریف در مصاحبه خود این کشورها را متهم کرده است که پرونده را «سیاسی» کرده و حتی در اطلاعات موجود در این باره به «دستکاری و تحریف» متوسل شده‌اند.

بهاروند گفت: «ما قبلا اطلاعاتی را در اختیار برخی کشورها قرار می‌دادیم، اما پس از مدتی این اطلاعات، بعضا به صورت دستکاری‌ و تحریف شده، در اختیار عموم قرار می‌گرفت و سر از رسانه‌ها درمی‌آورد.»

به گفته این مقام وزارت خارجه،‌ «تحقیقات پایان یافته و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد و ما می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است».

محسن بهاروند در ادامه گفت: «آن چه در جعبه سیاه قرار دارد، ممکن است کمکی موثری به روند بررسی‌ها نکند ولی حاضر هستیم جعبه سیاه را به کشور یا شرکت ثالثی بدهیم تا خوانش جعبه سیاه را انجام دهد.»

او در ادامه هیچ تاریخی برای تحویل جعبه سیاه ارائه نکرده و فقط به نکاتی اشاره کرده که به نظر می‌رسد شرایط ایران برای ادامه همکاری در این زمینه باشد.

به گفته محسن بهاروند، «خواسته ایران برخورد غیرسیاسی و مبتنی بر حقوق بین‌المللی است» و «ایران صلاحیت انحصاری در مورد برخورد کیفری با مقصران دارد».

او تاکید کرد: «اگر در مورد این مسائل توافق انجام شود مشکلی برای ارسال جعبه سیاه هم نخواهیم داشت.»

هنوز کشورهای خارجی درگیر در این پرونده به این نظرات واکنشی نشان نداده‌اند.

بیشتر از