اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی تمامی مرزها تا پایان ماه جاری است

کمیسیون امور داخلی اروپا پیشنهاد کرد از اول ژوییه محدودیت‌های سفر داخلی پایان یابد

محدودیت‌های داخلی قرار است «به صورت هماهنگ، متناسب و بدون تبعیض» لغو شود

Valery HACHE / AFP

بروکسل اعلام کرد تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تا پایان ماه جاری تمامی محدودیت‌های مسافرتی موقت کرونایی به کشورهای همسایه را لغو کنند.

یلوا یوهانسون رئیس کمسسیون امور داخلی اتحادیه اروپا در آستانه نشست مجازی وزرای کشور این اتحادیه در روز جمعه این موضوع را اعلام کرد.

با توجه به فروکش کردن همه‌گیری کرونا در قاره اروپا و این که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا دیگر تلفات روزانه کرونایی ندارند ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد چگونگی ازسرگیری آزادی تردد بحث خواهند کرد.

خانم یوهانسون به شبکه یورونیوز گفت: فکر می‌کنم خیلی به وضعیت لغو تمامی محدودیت‌های مرزی داخلی و بازرسی‌های مرزی نزدیک شده‌ایم.

«به کشورهای عضو پیشنهاد می‌کنم تمامی بازرسی‌های مرزی داخلی را هر چه زودتر لغو کنند و به نظر من پایان ماه ژوئن تاریخ مطلوبی برای این کار است.»

مقامات می‌گویند خواست‌شان این است که محدودیت‌های داخلی «به صورت هماهنگ، متناسب و بدون تبعیض» لغو شود.

در دوران بحران کرونا خدمات ریلی و هوایی داخلی اروپا تا حد زیادی کاهش یافت و برخی از کشورها اکنون رفته‌رفته در حال بازگشت به زمان‌بندی عادی هستند.

وزرا همچنین در نشست مجازی در مورد چگونگی تداوم محدودیت‌های مسافرت‌های طولانی برای مسافرانی بحث خواهند کرد که از کشورهای ثالث خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند.

در آغاز بحران کرونا کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ابتکار کمیسیون امور داخلی و به طور هماهنگ سفرهای غیرضروری افراد خارج از اتحادیه اروپا به کشورهای این اتحادیه را ممنوع کردند.

بریتانیا هم با تأخیر، محدودیت‌هایی برای مسافران ورودی وضع کرد که طبق آن تقریباً تمام مسافران ورودی و از جمله بریتانیایی‌هایی که به کشور برمی‌گردند به مدت دو هفته در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند.

این در حالی است که علی‌رغم این اقدامات اکنون طبق گزارش‌ها میزان ابتلا و تلفات در بریتانیا از همه همسایگانش خیلی بیشتر است.

کشورهایی مثل بلژیک محدودیت مسافرتی برای اتباع بریتانیا را لغو کرده‌اند، یعنی بریتانیایی‌ها اکنون می‌توانند آزادانه به بلژیک سفر کنند ولی هنگام بازگشت به بریتانیا در قرنطینه قرار می‌گیرند.

این در حالی است که روز جمعه طبق اخبار شمار تلفات بریتانیا ۱۷۶ نفر و تلفات بلژیک تنها حدود ۲۰ نفر بود.

طبق برخی سنجش‌ها شمار تلفات روزانه‌ای که از بریتانیا گزارش می‌کنند به اندازه جمع تلفات در کل اتحادیه اروپا است، اما به علت تفاوت روش‌های سنجش این مقایسه دقیق نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان