تد کروز: اقدامات بایدن و اوباما در پرونده روسیه از واترگیت بدتر بود

سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید اعضای دولت اوباما ترامپ را هدف قرار داده بودند

تد کروز، سناتور جمهوری خواه می‌گوید عملکرد باراک اوباما و جو بایدن در روزهای آغازین تحقیقات در خصوص امکان دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، «بسیار، بسیار بدتر» از اقدامات ریچارد نیکسون در رسوایی واترگیت بود.

این سناتور ایالت تگزاس در کنگره روز چهارشنبه در جلسه کمیته قضایی سنا گفت این تحقیقات «از همان روز اول سیاسی و جانبدارانه بود و رئیس جمهور، کارزاراو، تیمش را» هدف قرار داده بود.

او در این خصوص به شبکه خبری فاکس گفت: «تمام اقدامات نادرست و سوء‌استفاده نیکسون از قدرت را در دوران ریاست جمهوری‌اش که در نظر بگیریم، اقدامات باراک اوباما و جو بایدن از آن بسیار، بسیار بدتر بود.»

اشاره آقای کروز به رسوایی واترگیت است که سال ۱۹۷۲ برخی از نزدیکان نیکسون بدون حکم قانونی وارد دفتر حزب دموکرات شدند و آن‌جا میکروفن کار گذاشتند. این ماجرا در نهایت به کناره‌گیری نیکسون از ریاست جمهوری منجر شد.

روز چهارشنبه پیش از اظهارات آقای کروز در جلسه کمیته قضایی سنا، راد روزنستاین، معاون پیشین دادستان کل مقابل کمیته حاضر شد و در خصوص تحقیقات پیرامون امکان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا صحبت کرد.

آقای روزنستاین گفت اگر آن زمان همه آن‌چه را امروز راجع به آن تحقیقات می‌داند، می‌دانست، هرگز با دوام حکم زیر نظر گرفتن دستیار سابق دونالد ترامپ، کارترپیج، موافقت نمی‌کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان تحقیقات راجع به امکان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، یکی از بازرسان وزارت دادگستری سعی داشت دلیل تجسس اف‌بی‌آی از کارتر پیج را ارزیابی کند. اف‌بی‌آی در دوران که آقای پیج در روسیه زندگی می‌کرد او را مورد تجسس قرار داده بود. 

راد روزنستاین روز چهارشنبه افزود که او مبنا را بر آن گذاشته بود که وکلا و بازرسانی که روی این موضوع تحقیق می‌کنند، تحقیقاتشان را به درستی انجام خواهند داد ولی بعدها مشخص شد که درخواستی که آن‌ها ارائه کرده‌اند «اشتباهات فاحشی» دارد.

معاون پیشین دادستان کل خاطر نشان کرد که حال مشخص شده است که او و سایر مقامات وزارت دادگستری اطلاعات ناقصی در خصوص ماجراها در اختیارداشتند. 

آقای روزنستاین با این‌حال از کلیت تحقیق در خصوص امکان دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا حمایت کرد و گفت بسیاری از یافته‌های آن تحقیقات وتلاش‌هایی که در آن خصوص صورت گرفت قابل دفاع است.

در جریان این جلسه تد کروز که یکی از اعضای این کمیته است، اظهار کرد که آقای روزنستاین در این خصوص «به شدت سهل‌انگارانه» عمل کرده است.

وی گفت طبق شواهد موجود مشخص است که اعضای دولت اوباما مخالفان سیاسی خود و آقای ترامپ را هدف قرار داده بودند و سعی در سیاسی کردن اقدامات وزارت دادگستری، اف‌بی‌آی و نهادهای اطلاعاتی داشتند. وی تاکید کرد که تصمیم برای انجام چنین کاری از سوی مقامات بالا و عالی رتبه دولت پیشین صورت گرفته بود.

تحقیقات مربوط به پرونده روسیه از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ با حاشیه‌های بسیاری در جریان بود. رابرت مالر، بازرس ویژه وزارت دادگستری‌، در پایان تحقیقاتش به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای اثبات جرم تبانی و همکاری ترامپ و نزدیکانش با عوامل روسیه وجود ندارد. با این‌حال وی آقای ترامپ را از اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و ممانعت از تحقیقات تبرئه نکرد.

ویلیام بار وزیر دادگستری و راد روزنستاین معاون او نیز همان زمان در نتیجه‌گیری خود اعلام کردند که شواهد ارائه شده در گزارش آقای مالر برای اثبات اتهام ممانعت از اجرای عدالت از سوی رئیس‌جمهوری کافی نیست.

بیشتر از