دیوارنگاره‌های متاثر از قتل جورج فلوید

تصویر جورج فلوید در جای جای جهان؛ از سوریه تا برلین

دیوارنگاره‌ای از جورج فلوید در برلین- REUTERS/Christian Mang 

جورج فلوید، شهروند سیاه پوست ۴۶ ساله‌ای که روز ۲۵ ماه مه به دست پلیس مینیاپولیس به قتل رسید، یکی از ده‌ها نمونه‌‌ دیگر از مردان سیاه‌پوستی است که توسط پلیس بازداشت و کشته شده‌اند. 

نزدیکترین نمونه به شیوه قتل جورج فلوید، قتل اریک گارنر۴۳ ساله در شهر نیویورک که با فشرده شدن گلو و فشار بر قفسه سینه‌ توسط پلیس  در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. افسران عامل قتل و حاضر در صحنه تبرئه شدند. این قتل و تبرئه افسران پلیس آن زمان نیز موجی از اعتراضات را در شهر‌های مختلف برانگیخت. 

قتل جورج فلوید نیز توجه افکار عمومی آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر را به خود جلب کرد. بیش از یک هفته از مرگ جورج فلوید می‌گذرد اما هنوز موج اعتراضات و تظاهرات در سراسر آمریکا ادامه دارد. 

در هفته‌ای که گذشت این تظاهرات مرز‌های آمریکا را در نوردید و مردم در کشورهای دیگر از جمله بریتانیا، آلمان، هلند و فرانسه نیز در حمایت از اعتراض مردم آمریکا به تبعیض نژادی علیه سیا‌ه‌پوستان، به خیابان‌‌ها آمدند.

 

پس از گذشت یک هفته چهره جورج فلوید در رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های سراسر دنیا به کرات منتشر و دیده شده است. تصویر وی و جمله‌‌ «نمی‌توانم نفس بکشم» که در لحظات پایانی زندگی‌اش بارها به زبان آورد، همچنین سوژه دیوارنگاری بوده است و بر دیوا‌رهای شهر‌های گوناگون به نمایش در آمده است؛ از کنیا و سوریه تا برلین و مینیاپولیس.  

هنر دیوارنگاری همواره بخشی از هنر اعتراضی بوده است. خالقان این تصاویر می‌کوشند توجه رهگذران را جلب کرده و پیامی  را به آنها برسانند.

بیشتر از فرهنگ و هنر