خامنه‌ای: در آمریکا مردم را می‌کشند و عذرخواهی نمی‌کنند

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید در حکومت قبل دیکتاتوری فردی امری عادی بود ولی الان حاکم را مردم تعیین می‌کنند

علی خامنه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های این کشور برای عذرخواهی نکردن درباره مرگ جورج فلوید انتقاد کرد.

خامنه‌ای در سخنانش به مناسبت سالروز درگذشت آیت‌الله خمینی گفت که حاکمان آمریکا در برخورد با مردم آن کشور «زبانشان دراز است» و «مردم را می‌کشند و عذرخواهی هم نمی‌کنند». او گفت که به همین دلیل مردم آمریکا «از حکومت خود سرافکنده هستند».

این سخنان علی خامنه‌ای درحالی بیان شده است که دو روز پیش، مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، کشته‌شدن ۲۳۰ نفر در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را پذیرفت. خامنه‌ای مسئولیت این کشته‌ها را نپذیرفته و درباره استفاده از ادوات و ماشین‌های جنگی و شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی به مردم پوزش نخواسته است.

خامنه‌ای در بیش از سه دهه رهبری‌اش در برابر کشته شدن مردم در هیچ‌کدام از رویدادها و اعتراضات، عذرخواهی نکرده است.

آخرین نمونه از امتناع او از پذیرش مسئولیت و عذرخواهی در موضوع سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی رخ داد.

۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز با شلیک پدافندی سپاه پاسداران در روز ۱۸ دی‌ماه ۹۸ کشته شدند و رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان فرمانده کل قوا نه‌تنها از مردم و خانواده‌های قربانیان عذرخواهی نکرد بلکه جلوی تعقیب قضایی فرماندهان سپاه که در این فاجعه دخالت داشتند را هم گرفت.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از انتقاد خود به آمریکا گفت که این کشور به دلیل «فساد حاکمانش» در مدیریت کرونا ناموفق بوده و نخواهد توانست این بیماری را کنترل کند.

خامنه‌ای در سخنان امروزش خواستار تحول بزرگ در اقتصاد، عدالت، آموزش‌وپرورش، نظام خانواده و سیاست خارجی شد.

او خواستار قطع وابستگی بودجه به نفت، فرزندآوری بیشتر، «حذف دروس زائد»، کنار گذاشتن ملاحظه دشمن در سیاست خارجی و جوان‌گرایی شد.

بسیاری از این خواسته‌ها به‌کرات در سخنان علی خامنه‌ای در سه دهه گذشته تکرار شده است و به جز دستورات او برای سختگیری فرهنگی و مداخله در زندگی مردم، معمولاً دیگر دستورات و خواسته‌های او به سرانجام نرسیده است.

علی خامنه‌ای در آستانه آغاز سی و دومین سال رهبری فردی‌اش بر ایران گفت که پیش از انقلاب وجود «حکومت استبدادی» و «حاکم بودن اراده یک شخص در رأس مملکت»، امری طبیعی و عادی به نظر می‌رسید ولی به‌واسطه انقلاب با تغییر وضعیت، «شخص حاکم و دیگر مسئولان» با رأی و اراده مردم انتخاب می‌شوند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که پیش از آنکه آیت‌الله خمینی به قدرت برسد، «مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی و حداکثر احوال شخصی می‌دانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق. دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها می‌دانستند.» خامنه‌ای گفت که در نتیجه تحولی که آیت‌الله خمینی ایجاد کرد، «برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند این‌ها» تعریف شد و «مردم نگاهشان به دین به‌کلی متحول شد.»

دخالت دین در سیاست موضوعی مناقشه‌برانگیز در ۴ دهه گذشته بوده است. غیر از گروه‌های چپ‌گرا و سکولار، بسیاری از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی که در ابتدا با نظام جمهوری اسلامی همراهی می‌کردند، بعدتر مخالفت خود را با دخالت دین در سیاست و تبعات منفی آن اعلام کردند.

هر دو رهبر جمهوری اسلامی کسانی که مخالف ممزوج بودن دین در نظام سیاسی هستند را تحمل نکرده‌اند و دستگاه امنیتی با جریان‌ها و چهره‌های سکولار به‌سختی برخورد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید به همین دلیل بود که علی خامنه‌ای در سخنان امروزش انقلابیون سابقی که از مشارکتشان در تشکیل و استقرار حکومت اسلامی و حاکمیت مطلق یک شخص به عنوان ولی‌فقیه روی برگردانده‌اند را «فسیل» خطاب کرد و گفت: «در انقلاب خودمان داشتیم افرادی که انقلابی بودند اما چون پایه‌های فکری و ایمانی آن‌ها محکم نبود بعد از عبور از سنین جوانی به فسیل‌هایی تبدیل شدند که انقلاب علیه آن فسیل‌ها بود.»

سخنرانی علی خامنه‌ای مانند چند سخنرانی اخیر او به‌صورت تلویزیونی و بدون حضور جمعیت انجام شد. رهبر جمهوری اسلامی پس از همه‌گیری کرونا در ایران، دیدارهای عمومی خود را تعطیل کرده و پیام‌هایش را به‌صورت ویدیویی و از منزل و محل کارش صادر می‌کند.

بیشتر از