احتمال مرگ رهبر طالبان در اثر کرونا

مقام‌های طالبان ابتلای رهبرشان به کرونا را تائید و سخنگوی طالبان خبر مرگ ملا هبت‌الله را رد کرده است

ملاهبت‌الله در سه‌ماه گذشته و به‌ویژه به مناسبت فرارسیدن عید فطر «پیام صوتی» منتشر نکرده است-Reuters/Handout

احتمالاً ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به کووید۱۹ مبتلا شده و ممکن است جان خود را از دست داده باشد.

فارن پالیسی در گزارشی از قول منابعش در شهر کویته پاکستان نوشته که رهبر طالبان درگذشته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ساعتی پس از انتشار این خبر با انتشار توییتی آن را تکذیب کرد و نوشت که همه رهبران طالبان در صحت و سلامت مشغول کارشان هستند.  

در عین‌حال مولوی محمدعلی احمدجان یکی از فرماندهان نظامی این گروه ضمن تائید خبر ابتلای هبت‌الله به کرونا گفته که حال او رو به بهبودی است.

یک مقام ارشد دولت افغانستان نیز به فارن پالیسی اطلاع داده که تقریباً همه رهبران این گروه از جمله کسانی که در دوحه قطر، توافق دوجانبه با آمریکا را در ماه فوریه امضا کردند به کرونا مبتلا شده‌اند.

ابتلای احتمالی این تعداد از فرماندهان طالبان به کرونا، تردید‌هایی در مورد تداوم آتش‌بس و مذاکره بین‌الافغانی ایجاد کرده است.

ملاهبت‌الله در سه‌ماه گذشته و به‌ویژه به مناسبت فرارسیدن عید فطر «پیام صوتی» منتشر نکرده است و همین موضوع احتمال درگذشت او را برجسته‌تر کرده است. آخرین پیام منتشر‌شده از او به‌صورت «مکتوب» و در روز عید فطر منتشر شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی احمدجان گفته که رهبر طالبان هم‌اکنون در بیمارستان بستری اس اما وی تائید نمی‌کند که کجاست. وی در پاسخ به این سؤال که آیا رهبر طالبان در پاکستان تحت معالجه است ، پاسخ داد: «چرا فکر می‌کنید پاکستان تنها کشوری است که می‌تواند وی را درمان کند؟ کشورهای دیگری نیز وجود دارند که از پاکستان قوی‌تر هستند، از ما پشتیبانی می‌کنند و جهان نیز این را می‌داند. من این کشور را نام نمی‌برم، اما این کشور قدرتمندی است که از متحدان ما است.»

احتمالاً منظور این فرمانده نظامی طالبان این است که هبت‌الله آخوندزاده برای درمان به روسیه منتقل شده است با این وجود دیگر مقام‌های طالبان به فارن پالیسی گفته‌اند که رهبرشان در کویته پاکستان تحت معالجه بوده است.

طالبان در سال ۲۰۱۶ و پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین این گروه در حمله هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی، ملا هبت‌الله آخوندزاده را به‌عنوان جانشین او تعیین کرد.

بیشتر از