ابراز اطمینان پومپئو نسبت به تمدید تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران

تحریم‌ تسلیحاتی متعارف پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد

NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در «موسسه امریکن انترپرایز» ابراز اطمینان کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به قوت خود باقی می‌ماند.

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که برجام ضمیمه آن است، تحریم‌ سلاح‌های متعارف برای ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه امسال لغو می‌شود.

آمریکا از پاییز گذشته زمزمه تمدید این تحریم‌ها را آغاز کرد و ماه گذشته پیش‌نویش قطعنامه تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را در اختیار بریتانیا، فرانسه و آلمان (اعضای شورای امنیت و طرف‌های باقی‌مانده در برجام) قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه برخی ناظران بین‌المللی از همان آغاز و با نادیده گرفتن سابقه چین و روسیه در روند تصویب قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران، مخالفت این دو عضو دایم شورای امنیت با قطعنامه پیشنهادی آمریکار را قطعی اعلام کردند، موضع‌گیری مسکو و پکن‌ محافظه‌کارانه‌تر از انتظار این دسته از کارشناسان بود.

هیچ یک از مقامات عالی‌رتبه چین و روسیه از استفاده از رای وتو علیه قطعنامه سخن نگفتند و نمایندگان این دو کشور در سازمان ملل نیز به انتقاد از مواضع آمریکا و پایبندی به برجام و تناقض تمدید تحریم‌ها با برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کردند. سه کشور اروپایی نیز مواضع مشابه و ملایم‌تری اتخاذ کردند. البته بریتانیا، فرانسه و آلمان در زمستان گذشته در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل در مورد برنامه‌های موشکی ایران که سه سال دیگر از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شود، ابراز نگرانی کرده بودند.

افزون بر این سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در نامه‌ای به پومپئو خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی شده‌اند. به این معنی که احتمالا هدف حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یک هدف مشترک بین هر دو حزب جمهریخواه و دمکرات در آمریکا است.

اکنون وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که واشینگتن برای تمدید تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده، به دیپلماسی پایبند است و اطمینان دارد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حفظ می‌شود. به گفته وزیر امور خارجه آمریکا روسیه و چین از هم اکنون برای فروس سلاح و تانک به ایران «صف کشیده‌اند.»

پومپئو همچنین به این نکته اشاره کرد که آمریکا برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی برنامه‌های دیگری دارد که فراتر از تحریم‌ها است.

پیش از این برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرده بود که رهبران جمهوری اسلامی یا باید پای میز مذاکره با آمریکا بنشینند و یا به دنبال مدیریت فروپاشی اقتصاد ایران باشند.

واشینگتن به کار انداختن مکانیسم ماشه را به عنوان گزینه پشتیبان قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مطرح کرده است. این گزینه جنجالی که به گفته مقامات در تهران امکان استفاده از آن وجود ندارد، می‌تواند در بازه زمانی کوتاه و بدون امکان مخالفت دیگر اعضای برجام، همه تحریم‌های شورای امنیت را دوباره علیه ایران برقرار کند.

در حالی که بسیاری بر این باورند که آمریکا با توجه به خروج از برجام نمی‌تواند از این گزینه استفاده کند، پومپئو و دیگر مقامات وزارت امور خارجه آمریکا ادعا می‌کنند که واشینگتن این حق را دارد.

به نظر می‌رسد دست‌کم روی کاغذ، هزینه بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی برای ایران کمتر از احتمال به کار افتادن مکانیسم ماشه و بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی باشد.