وزیر بهداشت: به ما رحم کنید، از زائران خارجی در مشهد تست نمی‌گیرند

سعید نمکی می‌گوید در مشهد با صحنه‌های غم‌انگیزی مواجه شده است

وزیر بهداشت:اگر کرونا را جدی نگیریم و وضعیت را عادی فرض کنیم «در دقیقه ۹۰ از کرونا گل می‌خوریم» و «آبروی ما در عرصه بین‌المللی خدشه‌دار می‌شود»- khamenei.ir

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران صبح امروز از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرده و گفته «در دقیقه ۹۰ از کرونا گل خواهیم خورد».

او گفته که در سفری که به مشهد داشته با زائران خارجی مواجه شده که از آن‌ها تست کرونا گرفته نمی‌شود و در هواپیما نیز مقررات بهداشتی از سوی مسافران نادیده گرفته می‌شود: «من پریروز که به مشهد به دستور رئیس‌جمهور مشرف شدم در رفت‌وبرگشت با صحنه‌های غم‌انگیزی مواجه شدم، در هواپیمایی سوار شدم که مسافران بدون فاصله کنار هم نشسته بودند  و با وجود تأمین ماسک اما عده‌ای به علت گرمای هوا در آن فضایی که دم‌کرده بود ماسک را  برداشته بودند و کسی هم از مسافرانی که از سرزمین‌های مختلف آمده بودند تست نمی‌گیرد  و این من را به‌عنوان وزیر و همکارانم با توجه به‌ سختی‌هایی که برای مهار این ویروس کشیدیم آزرد.»

بخش عمده زائران خارجی در مشهد از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان هستند. وزیر بهداشت نحوه ورود این زائران خارجی یا دلیل اینکه در فرودگاه مشهد از آن‌ها تست کرونا گرفته نشده را اعلام نکرده است. این در حالی است که گرفتن تست کرونا از مسافران ورودی به فرودگاه امام تهران اجباری است.

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد از مخالفان بستن اماکن مذهبی و مقبره امام هشتم شیعیان بوده و بارها مخالفت خود را با «محروم کردن مردم از دعا و توسل» اعلام کرده است.

وزیر بهداشت گفته که اصول بهداشتی در وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز رعایت نمی‌شود و « دستاوردی که بعد از سه ماه خون دل در مهار کرونا به دست آورده‌ایم، از بین می‌رود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سه هفته گذشته و پس از بازگشایی اماکن مذهبی، نرخ ابتلا به کرونا رشد قابل‌توجهی داشته و پس از آنکه برای چندین هفته به زیر هزار ابتلای جدید هر روز رسیده بود مجدداً با رشد بیش از ۱۵۰ درصدی به بالای دو هزار نفر رسید.

بازگشایی اماکن مذهبی، پشتیبان پرقدرتی دارد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با حضور ویدئوکنفرانسی در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به دولت دستور داد تا در مورد بازگشایی اماکن مذهبی از نظر کسانی استفاده شود که «اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند».

پس از این دستور علی خامنه‌ای، اماکن مذهبی در ایران به‌تدریج بازگشایی شد و اکنون مساجد و مقبره‌های مذهبی به روی زائران و مردم گشوده است.

وزیر بهداشت خطاب به مسئولان هشدار داده که اگر کرونا را جدی نگیریم و وضعیت را عادی فرض کنیم «در دقیقه ۹۰ از کرونا گل می‌خوریم» و «آبروی ما در عرصه بین‌المللی خدشه‌دار می‌شود».

نمکی همچنین از «قوی‌تر شدن ویروس کرونا» هم خبر داده و گفته که «این ویروس چموش خطرناک‌تر شده است. هفته گذشته مواردی از فوت بیمارانی را داشتیم که با ۳۲ سال یا ۴۲ سال بدون هیچ بیماری زمینه به علت ابتلا به کرونا جان باختند.»

«ویروس چموش»، اصطلاحی است که علی خامنه‌ای در اوایل شیوع کرونا در ایران برای توصیف این ویروس به کار برد و وعده داد که جمهوری اسلامی به‌زودی بر آن غلبه خواهد کرد.

از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون حدود ۱۵۴ هزار ایرانی به کووید۱۹ مبتلا شده‌ و حدود هشت هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر بهداشت از مردم خواسته که به خودشان و کادر درمان رحم کنند و مقررات بهداشتی را جدی بگیرند.

بیشتر از