رئیس‌جمهور آمریکا گروه «اَنتیفا» را سازمان‌ تروریستی خواند

ترامپ فعالان چپ را مسئول اعتراضات خشونت‌آمیز در مینیاپولیس و شهرهای دیگر دانست

اعضای انتیفا در تظاهرات ۱۶ آگوست ۲۰۱۹ در در پورتلند-STEPHANIE KEITH / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images

دونالد ترامپ فعالان چپ را مسؤول اعتراضات خشونت‌آمیز در مینیاپولیس و شهرهای دیگر دانست و اعلام کرد، گروه جنگ‌طلب ضد‌فاشیست چپ که به «اَنتیفا» معروف است را یک سازمان تروریستی خواهد خواند.

وی در یک رشته توییت، با مقصر دانستن این گروه و سایر عناصر «چپ رادیکال» در به خشونت کشیده شدن اعتراضات سراسری در آمریکا طی روزهای گذشته گفت:«ایالات متحده آمریکا انتیفا را در فهرست سازمان‌های تروریستی ثبت خواهد کرد.»

رئیس جمهور پیشتر، گارد ملی مینسوتا را به دلیل اقداماتش در برگرداندن آرامش به این ایالت مورد ستایش قرار داد.

در این توئیت روز یکشنبه، رئیس جمهور ضمن تکرار اتهاماتش به «انتیفا» و «چپ رادیکال» در به خشونت کشیدن اعتراضات نوشت: «تبریک به گارد ملی به دلیل کار بزرگی که در مینیاپولیس و مینسوتا به سرعت انجام دادند و آشوبگران زیر مجموعه انتیفا و سایر هرج و مرج طلبان را خیلی زود سر جای خود نشاندند.»

ویلیام بار، دادستان کل، نیز ضمن بازتاب سخنان رئیس جمهور، عناصر دست چپی را مسئول خشونت‌ها و نقض قوانین در روزهای اخیر در شهرهای مختلف آمریکا از جمله آتلانتا، سالت‌لیک‌سیتی و لس‌آنجلس دانست.

عبور از مرزهای ایالتی برای شرکت در اغتشاشات جرمی است که در سطح فدرال با آن برخورد خواهد شد.

آقای بار در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دادگستری منتشر شد اعلام کرده است «متأسفانه، با اغتشاشاتی که در بسیاری از شهرهای کشور در جریان است، اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم به دست عناصر تندرو و خشونت‌طلب افتاده است.»

در این بیانیه همچنین آمده «به نظر می‌رسد در موارد بسیاری، این تحرکات آشوب‌گرایانه توسط گروه‌های چپ افراطی و سایر گروه‌های خشونت‌گرا به شیوه‌های مورد استفاده انتیفا برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده‌اند.»

در عین حال، مقامات محلی شهرها در مینیاپولیس تأکید کرده‌اند که افراطیون سفید پوست و سایر دشمنان احتمالا خارجی نیز در ایجاد خشونت و اغتشاشات دست داشته‌اند.

یاکوب فری، شهردار مینیاپولیس روز شنبه در بیانیه‌ای گفت «ما هم اکنون با افراطیون سفید پوست، اعضاء سازمان‌های جنایی، عناصر شراره‌جو بیرونی و احتمالا دشمنان خارجی مواجه هستیم که در صدد نابودی و بر هم زدن نظم در شهر و منطقه ما هستند.»

اما حقیقت احتمالا پیچیده‌تر از این است. با این که مقامات مدعی هستند ۸۰ درصد دستگیرشدگان خشونت‌های مینیاپولیس از افراد ایالت‌های دیگر بوده‌اند، تحقیقات رسانه‌های محلی چیز دیگری را نشان می‌دهد. بسیاری از معترضانی که در روزهای اخیر با ایندیپندنت مصاحبه کردند، چه سفید چه سیاه، گفتند که از یکی از دو شهر مینیاپولیس یا سن‌پل بوده‌اند.

با توجه به این که در این چند شب هرج و مرج، کسب و کارهایی بیشتر مورد تخریب قرار گرفتند که به سیاه پوستان تعلق داشتند، پیدا کردن مسئولین و مقصرین اصلی اهمیت ویژه‌ای دارد. بسیاری می‌گویند این نمی‌تواند کار مردم محل باشد. اما از سوی دیگر برخی می‌گویند فقط با این خرابکاری‌ها می‌شد توجه مردم را جلب کرد و آنها را به واکنش واداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای مختلف سراسر کشور در اعتراض به خشونت‌های اخیر پلیس روز جمعه و شنبه به خیابان‌ها ریختند و از مرگ مرد سیاه پوست غیر مسلحی، به نام جورج فلوید، که هفته گذشته در اثر خشونت افسر پلیس مینیاپولیس کشته شد، ابراز انزجار کردند. این اعتراضات به ۳۰ شهر، بلکه بیشتر، سرایت کرده و به ایالت‌های دوری چون کولورادو و جورجیا رسیده است.

آقای فلوید، ۴۶ ساله، روز ۲۵ می در اثر فشار زانوی افسر پلیس، درک چاوین، روی گردنش در حالی جان داد که بدون هیچ سلاحی روی زمین خوابانده شده بود و به زحمت می‌گفت نمی‌تواند نفس بکشد. مرگ آقای فلوید پس از بیرون آمدن ویدیوهای مختلف از این واقعه، به یک ماتم ملی و اعتراض به خشونت پلیس تبدیل شد.

آقای چاوین روز جمعه دستگیر و به قتل شبه عمد متهم شد.

در طول روزهای اخیر، این اعتراضات در مینیاپولیس و سایر شهرهای بزرگ آمریکا نظیر آتلانتا، بروکلین، واشینگتن، و شیکاگو به صحنه درگیری بین تظاهرکنندگان و مأمورین انتظامی تبدیل و برخی از آنها به خشونت‌های پراکنده منجر شد. فیلم‌های متعددی از صحنه‌های تخریب و غارت مغازه‌ها و آتش‌سوزی کامل ساختمان‌ها طی هفته گذشته منتشر شده است.

پلیس در روزهای جمعه و شنبه هزاران آمریکایی در شهرهای سراسر کشور را با اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و باتوم مورد حمله قرار داد.

یگان ضد شورش با ماشین آب‌پاش به خبرنگاران محلی اقدام به متفرق کردن آنها کرد و روز جمعه گزارش شد خبرنگار سی ان ان و تیم همراه او در حین فیلم‌برداری از بخشی که پلیس سعی در مسدود کردن آنجا داشت در مینیاپولیس دستگیر شدند.

معترضان روز شنبه بیرون از ساختمان مرکزی سی ان ان در آتلانتا تجمع کرده و برخی از آنها به شکستن شیشه‌ها و پاشیدن رنگ روی در و دیوار پرداختند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا، روز شنبه توئیت کرد که به اعتقاد او عناصر چپ افراطی نظیر انتیفا و شبه نظامیان راست افراطی، که اخیرا نام «بوگالو» را برای خود برگزیده‌اند، به بهانه اعتراضات در شهرهای آمریکا به ترویج و اعمال خشونت می‌پردازند.

در این توئیت آمده است «بسیاری از این خشونت‌گران حرفه‌ای هیچ گرایش چپ یا راست ندارند. آنها عضوی از یک جنبش ضد‌حکومتی افراط‌گرا هستند که به قانون اعتقادی نداشته و دوست دارند تمام سیستم را به نابودی بکشانند، حتی اگر به قیمت جنگ داخلی تمام شود.»

© The Independent