چین، بریتانیا را به «اقدام متقابل» تهدید کرد

واکنش چین به تصمیم بریتانیا برای تسهیل مهاجرت هنگ‌کنگی‌ها

پارلمان چین هفته گذشته لایحه قانون جدید ضد آشوب در هنگ‌کنگ را تصویب کرد-Philip FONG / AFP

مقام‌های پکن به موج انتقادها از قانون امنیتی پیشنهادی برای هنگ‌کنگ با خشم واکنش نشان داده و بریتانیا را به «اقدام متقابل» تهدید کرده‌اند. 

مقام‌های بریتانیا چند روز پیش، از تسهیل مهاجرت مردم هنگ‌کنگ به این کشور خبر داده و گفته بودند که «مسیری» برای اعطای حق تابعیت به ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان این مستعمره سابق خود فراهم خواهند کرد. 

پارلمان چین هفته گذشته لایحه قانون جدید ضد آشوب در هنگ‌کنگ را تصویب کرد. فعالان، دیپلمات‌ها و صاحبان مشاغل حالا بیم آن دارند که این قانون وضعیت نیمه خودمختار هنگ‌کنگ و نیز نقش این شهر به عنوان قطب مالی جهان را به مخاطره اندازد.

بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا و کانادا روز پنج‌شنبه اقدام پارلمان چین را محکوم کردند. دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا از پکن خواست تا «از لبه پرتگاه به عقب بازگردد». 

به گفته آقای راب، بریتانیا به حدود ۳۰۰ هزار نفر از مردم هنگ‌کنگ که دارای پاسپورت بریتانیایی (خارجی) هستند، اجازه می‌دهد تا به جای شش ماه کنونی، به مدت ۱۲ ماه در این کشور زندگی کنند، مگر آن که چین قانون پیشنهادی را لغو کند. 

آقای راب اتخاذ چنین سیاستی را مسیری مناسب برای اخذ تابعیت‌های بعدی از سوی شهروندان هنگ کنگی دارای پاسپورت بریتانیایی خارجی (BNO) دانست، گرچه او وعده مشخصی درباره حق قطعی اقامت آنها نداد.  

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش گفت که اگر بریتانیا «اصرار به تغییر یک طرفه عملکرد خود کند»، قوانین بین‌المللی را نقض کرده. 

او روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: «ما قاطعانه با این موضوع مخالفیم و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا در واکنش به این اظهارات گفته: «ما از چین خواسته‌ایم تا در اجرای این قانون بازنگری کرده و به مسئولیت‌های خود به عنوان یک عضو پیشرو جامعه جهانی عمل کند. امیدواریم مقام‌های چین به استدلال‌هایی که ما به طور علنی و غیرعلنی درباره تاثیر پیشنهاد پکن بر ثبات و رفاه هنگ‌کنگ کرده‌ایم با دقت گوش کنند.»

در هنگ‌کنگ، ده‌ها نفر از معترضان روز جمعه در یک مرکز خرید، در محله مرفه‌نشین مرکزی شهر تجمع کردند. بعضی معترضان در راهروی اصلی این پاساژ شعار سر دادند و بعضی در بالکن این مرکز خرید، پلاکاردهایی آویزان کردند که روی آن شعارهایی چون «استقلال برای هنگ‌کنگ» نوشته شده بود. 

با این که نیروهای پلیس در محوطه بیرونی پاساژ در خودروهای خود حضور داشتند، اما تلاشی برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان نکردند. صدها نفر از معترضان در روزهای اخیر دستگیر شدند. تظاهراتی که با هدف زنده نگاه داشتن جنبش اعتراضی هنگ‌کنگ در نیمه دوم سال گذشته میلادی به راه افتاده که بخش‌هایی از شهر را به تعطیلی کشانده بود. 

بر اساس اعلامیه مشترک چین- بریتانیا که در سال ۱۹۸۴ میلادی، به امضای مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا و همتای چینی او، ژائو زیانگ رسیده بود، خودمختاری هنگ‌کنگ تحت عنوان «یک کشور- دو سیستم» تضمین شده است. 

کریس پتن، آخرین فرماندار بریتانیایی هنگ‌کنگ در هفته جاری گفت: «چیزی که تغییر کرده رئیس جمهور چین، شی جین‌پینگ است؛ او دیکتاتوری متفاوت است و می‌خواهد چیزی را که خود قدرت چین می‌پندارد، صادر کند.»‌

هنگ‌کنگ در سال گذشته میلادی ماه‌ها صحنه تظاهرات طرفداران دموکراسی علیه قانون پیشنهادی ناموفق استرداد متهمان به چین بود. 

چین می‌گوید هدف قانون پیشنهادی، مقابله با جدایی‌طلبی، براندازی، تروریسم و مداخله خارجی در هنگ‌کنگ است. 

اما طرح پیشنهای چین که هفته گذشته در پکن اعلام شد، جرقه موج گسترده‌ای از ماه‌ها اعتراض در هنگ کنگ را زده و مردم را دوباره به خیابان کشانده است. 

همزمان دولت دونالد ترامپ در واکنش به تصمیم چین هشدار داده که امتیاز ویژه هنگ‌کنگ، که مطابق قوانین آمریکا به این منطقه نیمه خودمختار از چین داده بود، را لغو می‌کند. 

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: «دیگر هنگ‌کنگ را منطقه‌ای خودمختار نمی‌شناسد.» 

در واکنش به این خبر، آقای ژائو واشنگتن را به دخالت در امور داخلی چین متهم کرده و گفته پکن هر نوع اقدام متقابل ضروری را انجام خواهد داد. 

بیشتر از جهان