خوش‌بینی تونس به بازگشت گردشگری پس از کرونا

تونس توانسته است بحران کرونا را به خوبی مدیریت کند

نمای از ساحل زیبای دهکده سیدی بوسعید در تونس. عكس از:  AFP

در حالی‌که صنعت گردشگری بخش عمده‌ای از درآمد ناخالص ملی تونس را تأمین می‌کند و میلیون‌ها جهانگرد همه ساله از این کشور دیدن می‌کنند، اما شیوع بیماری کرونا باعث شد تا صنعت گردشگری این کشور برای مدتی از رونق بازماند و حتی برخی از گردشگران خارجی در مناطق تفریحی در قرنطینه به سر برند. این در حالی است که در سال گذشته بیش از ۹ میلیون جهانگرد خارجی از این کشور دیدن کردند و حدود ۲.۳ میلیارد ارز خارجی وارد کشور شده است.

در آغاز سال ۲۰۲۰ و پیش از همه‌گیری بحران کرونا، تونس در انتظار گردشگران خارجی بیشتری نسبت به سال گذشته بود و در دو ماه اول سال، بیش از یک میلیون گردشگر وارد تونس شدند، اما گسترش انتشار بیماری کرونا همه چیز را متوقف کرد و سرنوشت بیش از ۷۶۰ واحد هتل و ده‌ها هزار کارگر در بخش گردشگری تونس با تهدید رو به رو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، محمد علی التومی، وزیر گردشگری تونس در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: هرچند شیوع بیماری کرونا سراسر کشورهای جهان را به چالش کشید، اما تونس یکی از معدود کشورهای بود که توانست بحران کرونا را به خوبی مدیریت کند و در نتیجه، میزان تلفات و پیامدهای این بحران در تونس نسبت به کشورهای همسایه نهایت اندک باشد. بنابر این و در پرتو همین موفقیت، تونس قصد دارد بخش گردشگری از جمله موسسات جهانگردی، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و رستوران‌ها را از ۴ ماه ژوئن آینده به صورت تدریجی بازگشایی کند.

وی افزود: برای موفقیت هرچه بیشتر این امر، وزارت گردشگری تونس سعی دارد ضمن ارائه برنامه‌های ویژه و هماهنگی با سفیران کشورهای اروپایی و عربی در کشور، سهولات‌های گردشگری را به گونه‌ای برای گردشگران فراهم کند تا هیچ تهدیدی برای سلامتی آن‌ها وجود نداشته باشد و گردشگران بتوانند بدون نگرانی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا، از جاذبه‌های توریستی کشور لذت ببرند. البته تونس برای اطمینان از سلامت گردشگران، پروتکل بهداشتی ویژه‌ای را اعلام کرده است که هدف از آن ضمانت سلامتی جامعه در برابر تهدید بیماری کرونا است.

محمد علی التومی اظهار داشت: با توجه به این‌که اوج فصل گردشگری در تونس در ماه‌های ژوئیه و اوت است و در طول این دو ماه همه ساله هزاران گردشگر خارجی وارد تونس می‌شوند، وزارت گردشگری تونس تصمیم گرفته است بخش بزرگی از فعالیت‌های گردشگری را از سرگیرد تا صنعت گردشگری بار دیگر در کشور رونق گیرد و پیامدهای اقتصادی بحران کرونا کاهش یابد.

البته علاوه بر آن‌که ده‌ها هزار کارمند و کارگر در عرصه‌های مختلف گردشگری در تونس کار می‌کنند، شمار زیادی از بخش‌های صنایع دستی و کسب و کار سنتی نیز وابستگی به صنعت گردشگری دارند و کاهش شمار گردشگران خارجی می‌تواند تأثیر منفی بر این مشاغل داشته باشد.

وزیر گردشگری تونس همچنان تأکید کرد که پس از اتخاذ تمام تدابیر پیشگرانه برای مقابله با انتشار بیماری کرونا اکنون تونس از گردشگران خارجی دعوت به عمل می آورد تا بدون هیچ نگرانی به تونس سفرکنند و از جاذبه‌های توریستی و سواحل زیبا و خوش آب و هوای این کشور بهره‌مند شوند.

https://www.independentarabia.com

بیشتر از زندگی