انتقاد امام جمعه مشهد از نحوه بازگشایی حرم رضوی

«در مبارزه با کرونا هم مصالح اقتصادی و هم عواطف ولایی مردم نادیده گرفته شد»

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، امروز جمعه ۹ خردادماه و در سیزدهمین جمعه‌ای که در آن نماز جمعه  برگزار نمی‌شود، در یکی دیگر از «خطبه مجازی» خود از نحوه مدیریت بحران کرونا و دستورالعمل‌های بازگشایی حرم امام رضا در مشهد انتقاد کرد. 

پس از تعطیلی طولانی مدت حرم‌های رضوی در مشهد و حضرت معصومه در قم، چندی پیش و پس از پایان ماه رمضان درهای این اماکن مذهبی به روی مردم باز شد هرچند که بازگشایی این اماکن با دستورالعمل‌های ویژه‌ای اقدام به پذیرفتن زائرین کردند نکته‌ایی که گویا به مذاق نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد خوش نیامده و امروز با انتقاد شدید از مسئولین دولتی به این شکل از مدیریت تاخته است. 

براساس دستورالعمل‌های ارائه شده برای تردد مردم در حرم رضوی، این مکان زیارتی تنها از طلوع تا غروب آفتاب اجازه پذیرش زائر را دارد. 

علم‌الهدی با اشاره به این محدودیت که «حرم شب بسته باشد، روز باز باشد» خطاب به مسئولین گفته با کدام توجیه پزشکی و علمی قائل به انجام چنین محدودیتی شده‌اید؟

علم‌الهدی با انتقاد از نحوه بازگشایی تدریجی در کشور گفته است: «برنامه‌های اقتصادی کشور برای شما اولویت فوق‌العاده دارد و با کمال خطرهایی که بود، مراجع و مجامع اقتصادی، بازارها و پاساژها را دایر کردید. در این شهر مقدس به کسبه و هتل‌ها میلیاردها تومان خسارت وارد شده؛ برای این‌که کسی به مشهد نیاید، در حرم را ببندیم و جلوی زیارت را بگیریم؟»

امام جمعه مشهد که از زمان ممنوع شدن برگزاری نماز جمعه به دلیل شیوع گسترده کرونا در ایران، هرهفته خطبه‌هایی نماز جمعه خود را منتشر می‌کند، مدعی شده است که مسئولان به دستور رهبر جمهوری اسلامی در مورد «باز کردن درهای اعتاب مقدسه و برگزاری برنامه عبادی مردم» عمل نکرده‌اند.

به گفته  امام جمعه مشهد رهبر جمهوری اسلامی در جریان بحران کرونا «دو دستور» داده است؛ یکی به مردم و دیگری به مسئولان.

علم‌الهدی مدعی‌ست که علی خامنه‌ای  به مردم دستور داده که «عمل به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا لازم‌الاجرا است» و مردم هم به شکل «فردی، اجتماعی، نهادی، سیاسی و قشری»  این دستور رهبر جمهوری اسلامی را اجرا کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 علم‌الهدی گفته است که دستور علی خامنه‌ای  به مسئولان هم درمورد «باز کردن درهای اعتاب مقدسه و برنامه عبادی مردم» بوده است که «اجرا نشد».

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «محدودیت‌های اعمال‌شده»  تناسبی با «نیازهای دینی و عشق ولایی مردم» ندارد، گفته است:«مردم در بازار با هم مرتبط هستند، حرف می‌زنند و معامله می‌کنند اما در یک حرم، همه در حال زیارت هستند و حداکثر ارتباطشان، کنار هم ایستادن است».

علم‌الهدی از جمله روحانیون پرنفوذ حکومتی بود که از ابتدای ورود کرونا به ایران، به شدت با تعطیلی اماکن مذهبی کشور و هم‌چنین قطع زنجیر پیوسته برگزاری نماز جمعه در مملکت مخالفت می‌کرد. 

بیشتر از