علم‌الهدی: پارک‌رفتن خانواده‌ها «بی‌تقوایی اقتصادی» است

امام‌جمعه مشهد: تبلیغ گردشگری برای خارجی‌ها است که سفرشان برای جمهوری اسلامی ارزآوری دارد

  مخالفت احمد علم‌الهدی با توسعه گردشگری فقط به این خطبه محدود نیست - ATTA KENARE / AFP

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه جنجالی مشهد - که رابطه نزدیکی هم با آیت‌الله خامنه‌ای دارد، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته از خانواده‌های ایرانی خواسته که دست از «بی‌تقوایی اقتصادی» بکشند.

علم‌الهدی در توضیح «بی‌تقوایی اقتصادی» گفته است که یکی از مصادیق آن «مسافرت‌های تفریحی» است که برای خانواده‌ها «یک جریان روزافزون» شده است.

او با انتقاد از تبلیغات گردشگری برای ایرانی‌ها، گفته است که این تبلیغات باید برای خارجی‌ها باشد که برای نظام ارزآوری دارد: « متاسفانه دستگاه‌های تبلیغاتی نیز به عنوان ترویج گردشگری این مسئله را ترویج می‌کنند؛ بنای تبلیغ گردشگری برای دیگران و افراد خارج از کشور است که باید برایمان ارزآوری داشته باشند. این که در دستگاه‌های رسانه‌ای تبلیغ گردشگری می‌کنید، صحیح است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام‌جمعه مشهد گفته که پارک‌رفتن و مسافرت رفتن خانواده‌های ایرانی «از نظر نظام اقتصادی» اشتباه است: « یک پارک رفتن در یک روز برای یک خانواده چه هزینه‌ای دارد؟ مسافرت تفریحی چه مقدار هزینه و چقدر هزینه دارد و چقدر ضروری است؟ از نظر نظام اقتصادی این اشتباه است؛ اگر زندگی براساس کفاف تنظیم شود گرفتاری ایجاد نمی‌شود. پدر خانواده وام بگیرد و قرض کند برای اینکه زن و بچه‌اش را به مسافرت تفریحی ببرد؟ این چه لزومی در زندگی دارد؟»

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد می‌گوید همین «بی‌تقوایی اقتصادی» سبب بی‌ثباتی در اقتصاد کشور شده است: « این‌ها همه مسائلی است که نظام اقتصادی ما را از اساس تقوای اقتصادی به هم می‌زند و جامعه ما را از بستر تقوای اقتصادی خارج می‌کند و شاهد هستید که در جریان اقتصاد کشور ما این همه بی‌ثباتی شکل می‌گیرد.»

افزایش بحران اقتصادی و فقدان چشم‌انداز بهبود آن در کوتاه‌مدت، سبب شده نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای تفسیر خود از دلایل این بحران و راه‌حل‌هایشان را در خطبه‌های نمازجمعه مطرح کنند.

امام‌جمعه مشهد در سال 1391 و پس از بحران اقتصادی ناشی از قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل هم در خطبه‌هایش، دلیل بحران اقتصادی را پرتوقعی مردم دانسته و گفته بود: « امكانات غذايي زندگي خودتان را تهيه كنيد. بنا نيست زندگي شما هر جور كه قبلاً مي گذشته الان هم همان طور باشد. اگر مرغ در دسترس نيست آن را با يك ماده پروتئيني ديگر جايگزين كنيد. مشهدي‌ها مگر اشكنه پياز داغ را يادتان رفته و آن زندگي را فراموش كرده‌ايد؟ مگر قرار است برنامه همان باشد كه قبلاً ‌بوده است.»

سخنان احمد علم‌الهدی در سال‌های گذشته همواره جنجالی بوده است. مخالفت او با توسعه گردشگری فقط به این خطبه محدود نیست. نماینده آیت‌الله خامنه‌ای چند سالی است که با ایجاد پارک‌های تفریحی، استخر و هتل‌سازی در مشهد مخالفت کرده است. او در آبان 98 خطاب به هتل‌داران مشهدی گفته بود: « هر کسی که شناخت الفبایی داشته باشد می‌داند سرمایه گذاری در جریان هتل‌داری مشهد از نظر جریان اقتصادی توجیه مناسبی ندارد. این افراد می‌دانند این سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی ندارد، اما عده ای برای ایجاد محیط‌های گردشگری با محوریت غیراخلاقی اقدام می‌کنند که با آن‌ها مشکلات فراوانی داریم.»

بیشتر از