پارلمان چین با اکثریت آراء قانون امنیتی هنگ‌کنگ را تصویب کرد

این قانون به گفته منتقدان استقلال و خودمختاری هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین (وسط) در حال تشویق پس از رای مثبت پارلمان-NICOLAS ASFOURI / AFP

پارلمان فرمایشی چین با اکثریت قریب به اتفاق آراء قانون جنجال برانگیز امنیت ملی هنگ‌کنگ را تصویب کرد. قانونی که به گفته منتقدان استقلال و خودمختاری هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند.  

قانون جدید که جزئیات آن هنوز نهایی نشده، هر گونه تلاش برای تضعیف اقتدار پکن در هنگ‌کنگ از طریق «خیانت، تجزیه طلبی، آشوب و براندازی» را جرم انگاری کرده و به مقام‌های چین اجازه می‌دهد تا دفاتر آژانس‌های ملی اطلاعاتی خود را در هنگ‌کنگ راه اندازی کند. 

هیات‌های حاضر در کنگره ملی خلق چین ( NPC) این لایحه پیشنهادی را با ۲،۸۷۸ رای موافق، یک رای مخالف و شش رای ممتنع به تصویب رساندند. 

این لایحه که روز پنجشنبه بعد از ظهر به رای گذاشته شد، به خودی خود قانون جدیدی نیست، بلکه « پیش نویس تصمیمی» برای حمایت از یک قانون است. مقام های حزب کمونیست چین، حالا باید پیش نویس قانون جدید را آماده کنند که احتمالا تا قبل از پایان تابستان اعمال خواهد شد. 

اگرچه تصمیم به تحمیل چنین قانونی بر هنگ‌کنگ از سوی چین، به جای محول کردن آن به قانونگذاران این شهر، با موجی از انتقادهای ملی و بین المللی روبرو بوده است. 

جاشوآ وونگ از فعالان مدنی، این تصمیم را «توهینی مستقیم به اراده مردم هنگ کنگ» خوانده و گفته این امر به مرگ جنبش های دمکراتیک منجر خواهد شد.

مقام های کاخ سفید روز چهارشبنه، با تاکید بر این که دیگر هنگ‌کنگ را در مقابل چین خودمختار نمی‌دانند، گفته اند پکن حقوق شهروندان هنگ کنگی را، که طبق پیمان بازگشت هنگ کنگ از بریتانیا به چین در سال ۱۹۹۷میلادی به امضا رسیده، نقض کرده است.

 مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، گفته اکنون واضح است که چین تلاش می کند هنگ کنگ را به مدلی مشابه خود تبدیل کند. »‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات اخیر دولت ترامپ تبعات مهمی خواهد داشت، چراکه شاید به وضعیت تجارت ویژه هنگ کنگ با آمریکا خاتمه دهد. تجارتی که تاکنون شالوده این شهر را به عنوان موتور محرک مرکز مالی جهان، بنا نهاده است. 

آقای پمپئو گفته قانون جدید امنیتی هنگ کنگ « آخرین گام از مجموعه اقداماتی است که به طور بنیادین استقلال و آزادی هنگ کنگ را تضعیف می کند.» 

او در بیانیه ای گفت: « با در نظر گرفتن واقعیت های موجود، هیچ انسان معقولی نمی تواند ادعا کند که هنگ کنگ امروز از خومختاری بیشتری در مقابل چین برخوردار است. »‌

در هنگ کنگ اما، همزمان با درگیری های خشونت آمیز در آستانه تصویب قانون جدید، پلیس روز چهارشنبه صدها نفر از معترضان را دستگیر کرد. قانونی که بی حرمتی به سرود ملی و پرچم چین را ممنوع می کند. 

حضور نیروهای پلیس ضد شورش در خیابان های شهر،‌ بعد از ظهر پنجشنبه پررنگ بود. در حالی که جمعی از معترضان با سردادن شعارهایی علیه پکن در یک مرکز خرید تجمع کرده بودند. هر چند این تجمع مانند روز قبل از سوی ماموران امنیتی مختل نشد.

صبح روز پنجشنبه، سه سیاستمدار طرفدار دمکراسی، در پی ایجاد اختلال در نشست بررسی قانون سرود ملی و پرچم چین، از شورای قانونگذاری ( پارلمان هنگ کنگ) اخراج شدند. 

اندرو لانگ رئیس شورای قانوگذاری، لحظاتی پس از آغاز نشست آن را متوقف و ادی چو را از محل نشست اخراج کرد. او  پلاکاردی کنایه‌آمیز از یک سیاستمدار طرفدار چین در دست گرفته بود که روی آن نوشته بود: 

« بهترین رئیس؛ استاری لی» 

این در حالیست که دومین نماینده طرفدار دمکراسی، در پی فریا زدن پس از سرگیری این نشست اخراج شد. 

سومین نماینده نیز قبل از اخراج، با کیسه‌ای پارچه‌ای شتابان به جلوی سالن پارلمان رفت و محتوای قهوه‌ای رنگ بطری را روی زمین مقابل جایگاه  رئیس پارلمان خالی کرد. 

آقای چو بیرون پارلمان گفت: «ما می‌خواستیم از هر روشی استفاده کنیم تا از تصویب قانون سود ملی توسط شورای قانونگذاری جلوگیری کنیم. شورایی که اساسا تحت کنترل حزب حاکم کمونیست چین است. چراکه به گمان من این قانون راهی دیگر برای اعمال فشار بر مردم هنگ کنگ است.» 

© The Independent