موسوی: اتهام ترور‌های برون مرزی تخیل و اتهام‌های واهی است

واشنگتن می‌گوید جمهوری اسلامی در بیش از ۴۰ کشور فعالیت تروریستی داشته

۲۵‌امین سالگرد انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین (آمیا). آمریکا هموار ایران را به دست‌ داشتن در این بمب‌گذاری متهم کرده است، ۲۰۱۹- Hugo Villalobos / NOTICIAS ARGENTINAS / AFP

دو روز پیش بود که گزارشی از سوی دولت آمریکا منتشر شد که براساس آن جمهوری اسلامی در طول چهل سال گذشته، در بیش از ۴۰ کشور دنیا اقدام به عملیات تروریستی کرده است. 

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای ۳۶۰ عملیات تروریستی نقش داشته است و علاوه بر «اعزام تروریست» برای انجام عملیات تروریستی و به‌کارگیری دیگر گروه‌های تروریستی خارجی، از «پوشش دیپلماتیک» نیز برای اجرای این برنامه‌ها استفاده کرده است.

امروز، دوشنبه پنجم خرداد ماه، عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش گفته است که «آمریکا به هیچ وجه صلاحیت سیاسی، حقوقی و اخلاقی برای قضاوت درباره سایر کشورهای جهان را ندارد». 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس موسوی، با رد گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا، درباره نقش جمهوری اسلامی در ترورهای برون مرزی این اتهامات را ناشی از «جعل، توطئه و توهم» دانسته و مدعی شده است که وارد آوردن این اتهامات از سوی آمریکا با هدف «جنگ روانی و ایجاد فشار» صورت گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرده است که این‌ گزارش «ملغمه ای از تخیل و اتهام‌های واهی» است که هیچگاه سندی برای اثبات آنها ارائه نشده است.

عباس موسوی مدعی شده است که «تنها در فقره تحریم و تروریسم اقتصادی از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۳۳ کشور جهان از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته‌اند که بسیاری از این تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی، تاثیراتی سنگین و مخرب بر مردم آن کشورها داشته است».

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این ادعا که آمریکا با دخالت «مستقیم و غیر مستقیم» خود در «کودتا»، «تغییر نظام» و «انقلاب‌های رنگی» از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون نقش پررنگی داشته است، گفته: «آمریکا از نظام‌های فاشیستی و نیز قاچاقچی مواد مخدر در دهه‌های گذشته حمایت کرده است». بنا به ادعای موسوی شمار حکومت‌های مبتنی بر «فاشیسم و قاچاق مواد مخدر» و مورد حمایت آمریکا از ۳۵ کشور فراتر رفته است.

سید عباس موسوی آمریکا را یکی از دولت های «حامی تروریسم» خوانده که بر اساس «اطلاعات موجود»، از دهه ۱۹۶۰ میلادی، حداقل ۸ گروه تروریستی «شناسنامه دار با کارنامه سنگین و خونین در غرب آسیا، اروپا و آمریکای لاتین» را مورد حمایت قرار داده است. 

شاپور بختیار، عبدالرحمان برومند، فریدون فرخزاد، عبدالرحمان قاسملو، صادق شرفکندی، کاظم رجوی و رضا مظلومان برخی از چهره‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی هستند که در کشورهای مختلف و به شیوه‌های متفاوت توسط نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا به برخی ترورهای اخیر جمهوری اسلامی از جمله ترور مسعود مولوی در ترکیه نیز اشاره شده است. 

بیشتر از