گورستان تاریخی انگلیسی‌ها در قلب کابل

این گورستان ۱۸۰ ساله محل دفن سربازان انگلیسی‌ است

گورستان انگلیسی­‌ها یا «قبرگورا» درکابل، پایتخت افغانستان، با ورود نظامیان بریتانیایی به افغانستان درسال ۱۸۳۹ میلادی ایجاد شد. براساس شواهد تاریخی این گورستان در بخش غربی تپه وزیرمحمد اکبرخان، که متصل به پایگاه نظامیان بریتانیایی وقت بود، بنا شده است که امروز به نام «قبرگورا» یا گورستان سربازان انگلیس شهرت دارد. این گورستان حدود۳ یا ۴ هزار متر مربع وسعت دارد و توسط یک نگهبان افغان که از سوی سفارت بریتانیا استخدام شده، نگهداری می­‌شود.

گورستان انگلیسی‌های کابل ۱۸۰ سال قدمت دارد. این گورستان محل دفن اجساد افسران ارشد و سربازان انگلیسی‌ است که درجنگ­‌های افغان وانگلیس کشته شده‌­اند. دولت وقت بریتانیا درآن زمان اجساد افسران و سربازان کشته شده را به دلیل فاصله زیاد تا بریتانیا و احتمال از بین رفتن اجساد در مسیر، در نزدیک‌ترین محل به قرارگاه آن‌ها دفن می‌کرده است.

گفته می­‌شود حالا هم پیروان مسیحیت که توانایی انتقال اجساد درگذشتگان خود به کشورهای متبوع‌شان را ندارند، آنها را در همین گورستان دفن می­‌کنند.

بر روی در و دیوار این گورستان، تابلوهایی به چشم می‌خورد که روی آن‌ها اسامی سربازان خارجی که پس از سال ۲۰۰۱ در جنگ­ با طالبان درافغانستان کشته شده­ و در این محل دفن شده‌اند، ثبت شده است.

نگهبان گورستان می­‌گوید که هرسال بستگان تعدادی از سربازان بریتانیایی که در جنگ­‌های افغان و انگلیس در افغانستان کشته شده­ و این­جا دفن شده‌اند به گورستان می‌آیند و بر مزار نزدیکان خود به برگزاری مراسم می‌پردازند.

بیشتر از