جمهوری اسلامی ۳۶۰ عملیات تروریستی در ۴۰ کشور اجرا کرده است

وزارت امور خارجه آمریکا، مقام‌های تهران را به گسترش جهانی تروریسم متهم می‌کند

صحنه ترور قاسم شرفکندی و سه همراهش در رستوران میکونوس برلین- پلیس آلمان

وزارت امور خارجه آمریکا در وب‌سایت خود خلاصه‌‌ای از آنچه «اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در خارج از مرزها» نامیده، منتشر کرده است.

در این متن ذکر شده که جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای ۳۶۰ عملیات تروریستی در ۴۰ کشور دنیا نقش داشته و علاوه بر اعزام تروریست برای انجام این عملیات و به‌کارگیری دیگر گروه‌های تروریستی خارجی، از پوشش دیپلماتیک نیز برای اجرای این برنامه‌ها استفاده کرده است.

این متن دو روز پس از آن منتشر شده است که مایک‌ پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از تحریم علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات ایران خبر داد. در بخشی از متن منتشر شده، اتهامات آمریکا در مورد علی فلاحیان ذکر شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نوشته که علی فلاحیان در دوران تصدی وزارت اطلاعات ایران در قتل چندین مخالف سیاسی ایرانی در اروپا نقش داشته و دادگاه‌هایی در سوئیس و آلمان برای او حکم جلب صادر کرده‌اند.

علی فلاحیان در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ در دولت هاشمی رفسنجانی در پست وزارت اطلاعات ایران قرار داشت. عمده ترورهای خارج از کشور جمهوری اسلامی به‌ویژه در خاک اروپا در همین دوره زمانی انجام شده است.

شاپور بختیار، عبدالرحمان برومند، فریدون فرخزاد، عبدالرحمان قاسملو، صادق شرفکندی، کاظم رجوی و رضا مظلومان برخی از چهره‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی هستند که در دوره وزارت آقای فلاحیان در کشورهای مختلف و به شیوه‌های متفاوت کشته شده‌اند.

تعدادی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی در دادگاه‌هایی که برای بررسی این ترورها تشکیل شده است به دلیل نقش‌شان در برنامه‌ریزی و اجرای این اقدامات محکوم شده‌ و یا به دادگاه فراخوانده شده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا نوشته شده است که فلاحیان علاوه بر هدایت ترور مخالفان، منابع مالی و اهداف عملیاتی گروه‌های تروریستی در خارج از کشور را نیز فراهم می‌کرده.

بخش دیگری از این بیانیه به نقش فلاحیان در یک بمب‌گذاری انتحاری در نوار غزه در سال ۱۳۷۴ و بمب‌گذاری مرکز یهودیان آرژانتین در سال ۱۳۷۳ اختصاص دارد.

همچنین دیگر دیپلمات‌های ایرانی متهم به نقش‌آفرینی در برنامه‌های تروریستی خارج از کشور شده‌اند. محسن ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در زمان بمب‌گذاری در مرکز یهودیان و احمدرضا اصغری، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی دو نفری هستند که در این بیانیه نامشان ذکر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو دیپلمات سابق، سال‌ها است که به ایران بازگردانده شده‌اند. اینترپل برای این دو، اخطار قرمز صادر کرده است.

همچنین به پرونده اسدالله اسدی، دیگر دیپلمات ایرانی در اتریش اشاره شده است که از سال ۱۳۹۷ و به اتهام تدارک حمله تروریستی به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس در زندانی در بلژیک به‌سر می‌برد.

ترور مسعود مولوی، مدیر کانال افشاگر جعبه سیاه در آبان ۹۸ نیز به استناد اظهارات مقام‌های ارشد پلیس ترکیه، به فهرست اقدامات تروریستی در پوشش دیپلماتیک افزوده شده است.

فشار به روزنامه‌نگاران، سرکوب جامعه مدنی، تهدید خانواده و نزدیکان کارمندان رسانه‌های خارج از کشور بخش دیگری از این نوشته است.

علاوه بر تحریم‌های حقوق‌بشری که وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مورد علی فلاحیان وضع کرد، وزارت خزانه‌داری این کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و حسین اشتری فرمانده پلیس ایران را نیز به دلیل نقض حقوق شهروندان و دست داشتن در سرکوب اعتراضات مردمی به لیست بلند تحریم‌ها اضافه کرد.

بیشتر از