دانشمندان می‌گویند ناظر لحظات تولد یک سیاره بوده‌اند

دانشمندان می‌گویند که تحقیقات جدید، نظارت بر روند تولد سیارات را ممکن کرده است

تصویر از ناسا. HO/ NASA/AFP

دانشمندان تصاویر جدیدی از آنچه میتواند تولد یک سیاره جدید باشد، به دست آورده‌اند.

تحقیقاتی که با استفاده از تلسکوپ عظیم رصدخانه اروپای جنوبی انجام گرفته است، یک صفحه دایره شکل یا دیسکی چرخان را نشان می‌دهد که از گاز و خاک متراکم تشکیل شده است. در داخل این توده، یک ساختار مارپیچی کج وجود دارد که می‌تواند مشخصه ایجاد و تولد یک جهان باشد.

دانشمندان می‌گویند که این تحقیقات، نظارت بر روند تولد سیارات را ممکن کرده است و به درک ما در مورد ایجاد هزاران سیاره خارج از منظومه شمسی کمک می‌کند.

آنتونی بوکالتی، صدر این تحقیقات از رصدخانه «ابزرواتوار دوُ پاری» وابسته به دانشگاه «پی اس ال» فرانسه، می‌گوید: «تاکنون هزاران سیاره در خارج از منظومه شمسی شناسایی شده‌اند، اما داده‌های چندانی در مورد نحوه به‌وجود آمدن آن‌ها در دست نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند دانشمندان پیشتر نیز می‌دانستند که سیارت به صورت توده‌های دیسک‌مانند ذرات، در اطراف ستارگان جوان ایجاد می‌شوند که با ترکیب گاز سرد و ذرات احاطه شده‌اند، اما تحقیقات اخیر اطلاعات تازه‌ای در مورد این روند داده است.  

آقای بوکالتی می‌گوید: «ما باید سیستمهای بسیار جوان را پیگیری و نظارت کنیم تا بتوانیم درست لحظه تولد یک سیاره را ضبط کنیم.» 

تصاویر جدید، یک ساختار مارپیچی متشکل از ذرات و گاز را نشان می‌دهد که در اطراف سیاره «اوریگی اِی بی»، سیارهای در فاصله ۵۲۰ سال نوری از زمین، شکل گرفته است. این ساختارهای مارپیچی که به خاطر اختلال در شکل گاز اطرافشان قابل رویت با تلسکوپ‌های زمین هستند، نشانه تولد یک ستاره نوزاد است.

موج ایجاد شده از چرخش سیاره به دور ستارهاش، موجب ایجاد شکل مارپیچی میشود، و «کجی» آن در تصاویر جدید، حاکی از اختلالهای ناشی از تولد سیارهای جدید است.

آن داتِری، مولف دیگر این گزارش از آزمایشگاه فیزیک فضا در «بوردو»ی فرانسه، میگوید: «این کجی یا چرخش، الگوی فرضی تولد سیارات است. این چرخش به دو نردبان مارپیچی متصل است. یکی از این نردبانها رو به داخل مدار سیاره، و دیگری رو به خارج است. این دو در محل استقرار سیاره به هم می‌رسند. نردبانهای مارپیچی به گاز و ذرات امکان می‌دهند که این دیسک را به سیاره تبدیل، و به  رشد آن کمک کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان