بایدن اظهار نظر جنجالی خود درباره سیاهپوستان آمریکا را پس گرفت

بایدن گفته بود، سیاهپوستانی که بین او و ترامپ مردد هستند «سیاه» واقعی نیستند

جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور پیشین آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات آینده این کشور، گفته‌های روز جمعه خود در برنامه رادیویی «باشگاه صبحانه» را پس گرفت. وی در مصاحبه با مجری سیاهپوست این برنامه، معروف به «شارلامانی دِ گاد»، گفته بود که سیاهپوستانی که بین او و ترامپ مردد هستند «سیاه» واقعی نیستند.

آقای بایدن که قرار است نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ باشد در تماس تلفنی با یکی از دفاتر مرکزی سیاهان آمریکا از اظهارات خود ابراز پشیمانی کرد و گفت: «من نباید مثل عقل کل‌ها حرف می‌زدم. نباید این قدر مغرور می‌شدم. من هیچ وقت پیشاپیش رأی جامعه سیاهان را از آن خود ندانسته‌ام.»

شارلامانی از آقای بایدن خواست دفعه بعد که به نیویورک آمد دوباره به این برنامه رفته و به چند سؤال دیگر او پاسخ دهد.

آقای بایدن جواب داد که هر کس هنوز نمی‌داند بین او و ترامپ به چه کسی باید رأی بدهد «سیاه نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت «باز هم سؤال دارید؟» بگذارید بگویم که اگر نمی‌توانید درک کنید بین من و ترامپ کدام را انتخاب کنید پس سیاه نیستید.

شارلاماین گفت که سؤالات او ربطی به ترامپ ندارد بلکه مربوط به دغدغه‌های جامعه سیاهان است. آقای بایدن در پاسخ به سابقه‌اش در مجلس اشاره کرد.

در همین حال قطعه‌ای از این مصاحبه در شبکه‌های مجازی دست به دست شده و بحث داغی را میان طرفداران و منتقدان بایدن راه انداخت. 

به اعتقاد سایمون ساندرز، مشاور ارشد معاون اول رئیس جمهور سابق، صحبت‌های بایدن «جنبه مزاح» داشته است. او در توئیتی نوشت: «برنامه داشت تمام می‌شد و او به شوخی چنین حرفی زد. اما بگذارید اینجا به روشنی بگویم که آقای معاون اول چه منظوری داشتد. ایشان داشت وجه تمایز خود با آقای ترامپ را در جامعه آفریقایی آمریکایی گوشزد می‌کرد. همین.»

آقای بایدن در تماس خود با انجمن سیاهان آمریکا گفت که متأسف است که به رأی‌دهندگان سیاهپوست که قصد انتخاب آقای ترامپ را دارند گفته سیاه نیستند. او گفت هیچ کس نباید به خاطر رنگ و نژاد و قومیت به هیچ حزبی رأی بدهد.

وی افزود گرفتن حمایت سیاهان برای او اهمیت حیاتی دارد: «من سابقه خود را مقابل او می‌گذارم. حرف اصلی من همین بود. و خیلی بد شد که چنین گفتم. نباید غرورآمیز حرف می‌زدم.»

© The Independent