هشدار در مورد خطر انفجار ژل دست در هوای گرم خودرو

ژل‌های ضدعفونی‌کننده‌ دست به خاطر دارا بودن الکل قابل اشتعالند

نگه داشتن ژل دست در اتومبیل هنگام تابستان می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد - DAMIEN MEYER / AFP

متخصصان در ایالت تگزاس آمریکا هشدار داده‌اند که نگه داشتن ژل دست در هوای گرم اتومبیل می‌تواند به «فاجعه» منجر شود. 

اداره آتش‌نشانی «وسترن لیکس فایر دیستریکت»، در یک پست فیس‌بوکی با عکسِ درِ ذوب شده یک خودرو به ساکنان این منطقه هشدار داد که ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست به خاطر دارا بودن الکل قابل اشتعالند.

این اداره می‌گوید: «نگه داشتن ژل دست در اتومبیل هنگام تابستان و در هوای گرم، قرار دادن آن در معرض نور آفتاب و به طور خاص نگه داشتن آن کنار شعله سیگار در خودرو یا هنگام کباب کردن در تعطیلات آخر هفته، می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.»

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس در دالاس، تصویر منتشر شده نشان می‌دهد در سمت راننده خوردو آسیب جدی دیده است: دلیل آن آتش گرفتن «ژل دستی بوده که در هوای داغ ۳۵ درجه داخل خودرو» نگه داشته شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش «ادره ایمنی عمومی تگزاس» نیز این عکس را به منظور هشدار به تمامی ساکنان این ایالت در باره این خطر به اشتراک گذاشته است. 

طبق توضیحات مقام‌های رسمی، مواد قابل اشتعال در یک فضای محدود مانند خودرو تبخیر شده و در صورت به وجود آمدن انرژی ساکن در محیط می‌تواند مشتعل شود.

همزمان مقام‌های رسمی هشدار داده اند که علاوه بر این، گذاشتن محصولات ضدعفونی‌کننده دست در محیط داغ به مدت طولانی می تواند محتوای الکل آنها را کاهش داده و از تأثیرگذاری آنها کم کند. 

ماه گذشته نیز اداره خدمات بهداشتی تگزاس در بیانیه‌ای عمومی، در مورد «استفاده نادرست از ژل های دست و محصولات ضدعفونی‌کننده در دوران اپیدمی عالمگیر کووید ۱۹ هشدار داد.»

بر اساس این بیانیه، اداره بهداشت شاهد سیر صعودی ۶۴ درصدی در نگرانی از از بلعیدن تصادفی ژل دست نیز بوده است.

بر اساس گزارشی در بریتانیا، همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، فروش ژل دست در سوپر مارکت ها طی چهار هفته منتهی به تاریخ ۲۳ فوریه، یعنی زمانی که این اپیدمی شدت گرفت، به میزان ۲۵۵ درصد افزایش داشته است. 

ایالت تگزاس تا روز جمعه حدود ۵۰ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا و بیش از ۱۳۰۰ فوتی داشته است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی