کاهش بی‌سابقه نرخ تولد در آمریکا؛ پایین‌ترین سطح در ۳۵ سال گذشته

متخصصان برآورد می‌کنند که کووید-۱۹ کماکان به کاهش بیشتر زادوولد در این کشور منجر شود

‌نگرانی از آینده و اوضاع غیرقابل‌پیش‌بینی فعلی، موجب شده تا زنان در تصمیم خود برای بچه‌دار شدن تجدیدنظر کنند- Johannes EISELE / AFP

 نرخ تولد در آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۳۵ سال گذشته رسیده، درحالی‌که متخصصان برآورد می‌کنند که کووید-۱۹ کماکان به کاهش بیشتر زادوولد در این کشور منجر شود. 

آخرین آمار منتشرشده در این زمینه در روز چهارشنبه توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) مبتنی بر تعداد شناسنامه‌هایی است که صادرشده است. به گفته سی دی سی، در سال ۲۰۱۹ میلادی نرخ تولد یک درصد نسبت به سال قبل، کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نوزاد متولد شدند، درحالی‌که نرخ زادوولد برای مادران نوجوان و نیز زنانی که در دهه ۲۰ سالگی خود هستند، افت داشته است. 

دکتر دنیس جیمیسون، مدیر بخش زنان و زایمان دانشگاه اموری گفته: «‌نگرانی از آینده و اوضاع غیرقابل‌پیش‌بینی فعلی، موجب شده تا زنان در تصمیم خود برای بچه‌دار شدن تجدیدنظر کنند.» آمار جدید در حالی منتشرشده که نرخ زادوولد در آمریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی، به مدت یک دهه سیر نزولی داشته و لقب «کاهش زادوولد»‌ گرفته است. دورانی که نرخ تولد تقریباً همه‌ساله کاهش داشته است. 

این به آن معناست که به‌استثنای سال ۲۰۱۴ میلادی، نرخ زادوولد پس از آخرین بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا سیر نزولی داشته است. این در حالی است که به باور بعضی متخصصان، اپیدمی ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن، به کاهش بیشتر آمار زادوولد منجر خواهد شد. 

دکتر جان سانتلی، پزشک خانواده از جمله کسانی است که باور دارد دستمزد پایین و مشاغل ناپایدار توأم با اجاره‌خانه‌های هنگفت و نیز دیگر عوامل، باعث شده تا زوج‌ها درباره فرزند آوری بیشتر محتاط شوند. 

هم‌زمان، پروفسور دانشگاه کلمبیا باور دارد محدودیت دسترسی به خدمات سقط‌جنین و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است به کاهش نرخ زادوولد در بعضی گروه‌ها منجر شود. 

هنس- پیتر کولر، پژوهشگر باروری در دانشگاه پنسیلوانیا گفته تأثیر کووید-۱۹ ممکن است درازمدت‌تر باشد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته:‌ «کاهش زادوولد به علت کووید-۱۹ به دلیل دامنه و شدت این بحران و نیز بلاتکلیفی درازمدت ناشی از آن شاید متفاوت باشد.»‌

بریدی همیلتون، نویسنده اصلی گزارش سی دی سی، روز چهارشنبه گفته هنوز معلوم نیست که به دلیل اپیدمی عالمیگر چه بر سر آمار امسال زادوولد خواهد آمد. این در حالی است که تأثیرات پسا کووید-۱۹ در بخش‌های زنان و زایمان تا اواخر سال جاری یا سال ۲۰۲۱ میلادی خود را نشان نخواهند داد. 

بیشتر از جهان