کرونا در روسیه؛ تردید در آمار قربانیان و خشم مقامات از رسانه‌های غربی

بنا به داده‌های رسمی روسیه دومین کشور از لحاظ تعداد تلفات کرونا در جهان است

قانونگزاران روسیه کارزار علیه سازمان‌های خبری غربی را تشدید کرده‌اند. به گفته آن‌ها، خبرگزاری‌های غربی گزارش کرده‌اند که تعداد تلفات ناشی از کووید ۱۹ در روسیه ممکن است به مراتب بیشتر از آمار رسمی باشد.

اقدام یک کمیته پارلمانی روسیه در ارجاع پرونده شکایت علیه نشریات فایننشال تایمز و نیویورک تایمز به دادستانی در روز جمعه، نمایانگر افزایش حساسیت مقامات این کشور به هرگونه اشاره به احتمال اختفای تعداد واقعی تلفات کووید ۱۹ است.

واسیلی پیسکاروف، رئیس کمیته فرعی «دخالت های خارجی» پارلمان روسیه، گفت سه رسانه روسیه نیز به خاطر اقدامشان به استناد به گزارش‌های دو نشریه غربی، مورد تحقیق قرار خواهند گرفت.

او گفت: «ما در مورد مطبوعات انگلیسی زبان تحقییق کرده و متوجه شدیم یک رشته منابع روس‌زبان  گزارش‌های نادرست نشریات فایننشال تایمز و نیویورک تایمز را در اختیار خوانندگان روس قرار می‌دهند.»

بنا به داده‌های رسمی روسیه، این کشور اکنون دومین بیشترین تعداد تلفات اپیدمی کرونا را در جهان دارد.

در روز دوشنبه، ۱۰.۵۹۸ مورد دیگر ابتلا به کووید ۱۹ در روسیه ثبت شد که مجموع تعداد مبتلایان را به ۲۶۲.۸۴۳ نفر می‌رساند. کمتر از یک درصد مبتلایان به کووید ۱۹، یعنی ۲۴۱۸ نفر نیز بر اثر عوارض بیماری جان سپرده‌اند.

همان گونه که نشریه ایندیپندنت در روز جمعه گزارش داد، این آمار عمدتا معتبر نیستند، زیرا در درجه اول آزمایش‌های ناقص کرونا به معنی آن است که تعداد مبتلایان به این بیماری به مراتب بیشتر از موارد ثبت شده آن است، و دیگر آن که واضح است که دست‌اندرکاران، تمام موارد مرگ و میر تاشی از کووید ۱۹ را گزارش نمی‌کنند.  یک متخصص بیماری‌های تنفسی به ایدیپندنت گفت: «اگر قلب بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به خاطر عوارض ناشی از بیماری از کار بیفتد، علت مرگ، ایست قلبی ثبت می‌شود.»

در طول آخر هفته، نشریه مسکوتایمز نیز با استناد به آمار قابل توجه تلفات درماه آوریل، به همین نتیجه رسید. بدین گونه، تعداد تلفات ناشی از ویروس کرونا حدود ۱۸۰۰ مورد مرگ بیشتر از میانگین مرگ و میر روزانه در این دوره در ده سال گذشته بوده است.

آمار رسمی تلفات کووید ۱۹ در مسکو روزانه ۶۴۲ مورد بوده است که به گفته این تارنما، به معنی آن است که مقامات تنها سه مورد از ده مورد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را ثبت کرده‌اند.

نشریات فایننشال تایمز و نیویورک تایمز  نتیجه‌گیری‌های مشابهی کرده‌اند و نشریه فایننشال تایمز با استناد به افزایش ناگهانی و توجیه نشده مرگ و میر درشهر سن پترزبورگ، محاسبه کرده است که تا هفتاد درصد تعداد تلفات کرونا در سطح کشور گزارش نشده است. 

مقامات شهر مسکو نیز غیرمستقیم این محاسبات را تایید کرده‌اند و اذعان داشته‌اند که ۶۰ درصد تلفات ناشی از عوارض جانبی کووید ۱۹، به عنوان مرگ ناشی از ویروس کرونا ثبت نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول بیست سال حکومت ولادیمیر پوتین بر روسیه، رسانه‌های محلی به گونه‌ای فزاینده هدف سانسور دولت قرار گرفته‌اند. هرچند تاکنون مقامات روسیه چندان اقدامی علیه مطبوعات خارجی نکرده بوده‌اند، اما ممکن است أوضاع در حال تغییر باشد.

روز پنجشنبه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با خشم مقالات نیویورک تایمز و فایننشال تایمز را به عنوان «اخبار جعلی» رد کرد و از این دو نشریه خواست آن را پس بخوانند. به نظر می‌رسد که او در اظهارات بعدی‌اش مجوز کار این نشریات در روسیه را مشروط  به پس خواندن این مقالات کرده است.

اما روز جمعه سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، از اظهارات خانم زاخارووا فاصله گرفت و گفت: «چیزی در این باره نشنیده‌ام و در موردش با ماریا زاخارووا صحبت نکرده‌ام. فکر می‌کنم او یا من نباید به چنین نظراتی بال و پر دهیم.»