تعطیلی کسب‌وکارها در شهر نیویورک تا یک ماه دیگر برقرار است

با وجود کاهش روزانه، تعداد مرگ در اثر ابتلا به کرونا در نیویورک از ۲۷ هزار نفر گذشت

رعایت مقررات فاصله‌گیری اجتماعی و همچنین تعطیلی‌ کسب‌وکارها در نیویورک، به کاهش تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا منجر شده است - Johannes EISELE / AFP

با وجود پایین آمدن تعداد افراد بستری شده در نیویورک، مقامات این شهر می‌گویند که مقررات منع رفت‌وآمد جمعی و دیگر مقررات مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکارها که اقتصاد و حیات شهر را عملا تعطیل کرده است، تا حداقل یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت. 

وضعیت نیویورک برای خیلی از کشورهای جهان و شهرهای بزرگ آنها، وضعیتی قابل بررسی به شمار می‌آید. چرا که نحوه برخورد با این ویروس در مناطقی با تراکم جمعیت انبوه ، می‌تواند الگوهایی برای کشورهای دیگر نیز محسوب شود. 

شهردار نیویورک گفته است که با وجود پیشرفت‌هایی که در بخش‌های مختلف این ایالت به دست آمده است، همچنان وضعیت در شهر نیویورک برای بازگشایی اقتصادی مناسب نیست و ماه آینده، اگر پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود، می‌تواند با تغییراتی همراه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی بلازیو گفته است که برای بازگشایی اقتصاد، باید تعداد افرادی که در بیمارستان‌ها و همچنین در بخش ای سی یو بستری می‌شوند، و نیز تعداد افرادی که تست کرونای آنها مثبت تشخیص داده‌ می‌شود، کاهش چشمگیری‌ پیدا کند. با این حال، بخش‌هایی از این ایالت که موارد ابتلا و بستری شدن در آن‌ها پایین است، به خصوص نواحی شمالی و کم جمعیت آن، این هفته می‌توانند شاهد بازگشایی کسب‌وکارها باشند. البته این بازگشایی بر اساس مقررات و راهنماهایی است که افراد و صاحبان کسب‌وکارها مجبور به رعایت آن خواهند بود. 

این در حالی است که تا سه‌شنبه ۳۴۳۷۰۵ نفر مبتلا به ویروس کرونا در این ایالت شناسایی شده‌اند که از آن تعداد، بیش از ۱۹۱ هزار نفر تنها در شهر نیویورک هستند. علاوه بر آن، این ایالت شاهد مرگ بیش از ۲۷ هزار نفر در اثر ابتلا به کرونا بوده است. هر چند، این آمار شامل افرادی نمی‌شود که ممکن است مرگ آنها به نوعی مرتبط با شیوع کرونا باشد. هنوز مسئولان شهری در خصوص نحوه محاسبه چنین افرادی با موفقیت چندانی مواجه نبوده‌اند و حدس و گمان‌ها در این خصوص ادامه دارد. 

در سراسر آمریکا هم اکنون بیش از یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند و شمار مرگ‌های مرتبط با کرونا نیز در این کشور از مرز ۸۲ هزار نفر گذشته است تا به این ترتیب، ایالات متحده آمریکا شاهد بیشترین موارد مرگ در اثر ابتلا به کرونا در سراسر جهان قلمداد شود. آمار کلی مرگ بر اثر کرونا در سراسر جهان هم اکنون به بیش از ۲۹۱ هزار نفر رسیده است. 

با این وجود در ایالت نیویورک، روند آزمایش تشخیص کرونا با سرعت بالایی به پیش می‌رود. هم اکنون بیش از ۱.۱ میلیون نفر آزمایش شده‌اند. مقامات این ایالت می‌کوشند که تا حد ممکن، شمار آزمایش‌های تشخیص کرونا را افزایش دهند تا به آن ترتیب، امکان ردیابی افرادی که احتمال می‌رود در معرض این ویروس قرار گرفته باشند، میسر شود. 

بر اساس گزارشی که روز چهارشنبه شبکه سی ان ان به نقل از مقامات دولتی ارائه کرد، بر اساس مدل‌های تهیه شده از وضعیت ویروس کرونا در کشور، تا ماه اوت، ممکن است تا ۱۴۰ هزار نفر جان خود را در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند. 

در حال حاضر، بسیاری از ایالت‌های آمریکا اقدام به بازگشایی مرحله به مرحله کرده‌اند و در این مسیر، برخی از کسب‌وکارها باز خواهند شد و فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از شهرها از سر گرفته می‌شود. 

با این وجود، با توجه به سیستم فدرالی آمریکا، ایالت‌های مختلف راهبردهای مختلفی را برای بازگشایی در پیش گرفته‌اند. برای مثال، در ایالت کالیفرنیا، دانشگاه‌های ایالتی و عمومی این ایالت، اعلام کرده‌اند که کلاس‌های ترم بعد از شهریورماه مربوط به سال آینده تحصیلی از راه دور برگزار خواهد شد. سواحل نیز اگر چه باز خواهند بود، ولی همه مجبور خواهند بود ماسک بزنند و مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند.