کوشنر، احتمال تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد نکرد

نگرانی از سلامتی مردم در روز رای‌گیری بحث تعویق انتخابات را به میان آورده است

جرد کوشنر، مشار ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ به همراه همسرش ایوانکا ترامپ - Mandel NGAN / AFP

در حالی که کمتر از شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده‌ است، جرد کوشنر، داماد و همچنین مشاور ارشد کاخ سفید، از پاسخ دادن به این که آیا انتخابات در زمان تعیین شده یعنی سوم نوامبر برگزار می‌شود یا به تاخیر می‌افتد، طفره رفت. 

طی هفته‌های گذشته و پس از آن که چندین نوبت از انتخابات محلی و مقدماتی حزب دموکرات به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایالت‌های مختلف به تعویق افتاد یا اساسا برگزار نشد، این موضوع در رسانه‌های آمریکا مطرح شد که اگر چنین شرایطی تا ماه نوامبر ادامه یابد، تکلیف انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد شد؟ 

اما در مصاحبه‌ای که جرد کوشنر با نشریه تایم انجام داده است، او در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات می‌تواند به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق بیفتد، گفت: «مطمئن نیستم که بتوانم برای این طرف یا آن طرف (به تعویق افتادن یا نیفتادن) آن تعهدی بدهم، اما در حال حاضر برنامه همین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چه نظر کارکنان کاخ سفید در خصوص به تعویق افتادن و تغییر زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تعیین‌کننده نیست و حتی نظر خود رئیس‌ جمهوری نیز در این باره نمی‌تواند تغییری ایجاد کند، اما به دلیل نزدیکی کوشنر به آقای ترامپ، و با توجه به حساسیت‌هایی که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری یافته است، چنین اظهارنظری با دقت و حساسیت بیشتری از سوی رسانه‌های آمریکایی مواجه شد؛ به‌خصوص که طی سه سال گذشته اعضای خانواده آقای ترامپ به صورت معمول قدرت بیشتری در دستگاه دولتی او نسبت به رئیس‌ جمهوری‌های پیشین او داشته‌اند. 

براساس قوانین آمریکا، انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور هر چهار سال یک بار و در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. 

جو بایدن، کاندیدای دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، در یک جلسه آنلاین ماه گذشته این موضوع را رد کرد و گفت دلیلی برای به تعویق افتادن انتخابات وجود ندارد. 

با این حال، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی در خصوص نحوه رای‌گیری در ماه نوامبر وجود دارد. چرا که اگر اوضاع در ایالت‌های مختلف آمریکا تغییر نکند و همچنان مقررات در خانه‌ماندن و یا فاصله‌گیری اجتماعی با همین شدتی که وجود دارد ادامه یابد، پیدا کردن روش‌هایی که مردم بتوانند بدون آن که سلامت‌شان به خطر بیفتد، به پای صندوق‌های رای بروند، چالش‌برانگیز خواهد بود. 

آقای ترامپ ماه گذشته تصریح کرد که «انتخابات در سوم نوامبر برگزار می‌شود.» اگر چه، او نشان داده است که تمایلی به آزمون رای‌گیری از طریق پستی ندارد و بارها امکان تقلب از این طریق را گوشزد کرده است. 

بعد از به‌راه‌افتادن بحث و جدل‌هایی در خصوص اظهارات جرد کوشنر در مصاحبه با نشریه تایم، او سه‌شنبه شب کوشید تا سخنان خود را شفاف کند. او در برنامه‌ای در شبکه فاکس نیوز گفت که در هیچ بحثی در خصوص تغییر زمان انتخابات ریاست جمهوری شرکت نداشته و از آن آگاهی ندارد. او گفت که تا ماه ژوئیه کشور به حال قبل خود باز می‌گردد. 

اشاره او، به اقدام بسیاری از ایالت‌ها برای بازگشایی کسب‌وکارها و از بین بردن محدودیت‌های عبور و مرد در مکان‌های عمومی است که اگر چنین اقدامی صورت بگیرد، و اگر آمریکا با موج دیگری از شیوع ویروس کرونا مواجه نشود، احتمال به تعویق افتادن انتخابات نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.