افزایش مبتلایان به کرونا لبنان را دوباره به قرنطینه کامل برد

ارزش پول لبنان در برابر دلار در بازار سیاه به بیش از نصف سقوط کرده است

شهروندان مسیحی در لبنان، با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در مراسم روز یک‌شنبه یک کلیسا در بیروت - ANWAR AMRO / AFP

به دنبال افزایش ناگهانی شمار مبتلایان کرونا در لبنان، مقام‌های این کشور دوباره دستور قرنطینه کامل سراسری را صادر کردند. این در حالی‌ است که لبنان برای اولین بار به تازگی محدودیت های پیشین قرنطینه را لغو کرده بود. 

دولت گفته در یک مرحله مقدماتی چهار روزه، کشور را تعطیل می‌کند تا امکان تست ویروس کرونا برای مردم فراهم شود. این تصمیم پس از آن اتخاد شد که روز یکشبنه ده‌ها مورد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ در این کشور ثبت شده بود.  

طبق مقررات جدید، تمامی کسب و کارها به استثنای فروشگاه‌های کالاهای ضروری از جمله سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها بسته خواهند ماند.

لبنان از اواسط ماه مارس گذشته تحت تدابیر شدید قرنطینه قرار گرفت که براساس آن حتی ورزش‌کردن در فضای آزاد نیز قدغن بود. تدابیری که برای مهار اپیدمی بیماری کشنده در این کشور اعمال شده بود. اپیدمی که تاکنون ۸۷۰ نفر را مبتلا کرده و جان ۲۶ نفر را گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت لبنان پس از افت موارد ابتلا به بیماری که از آن به عنوان یک موفقیت یاد می‌کند، فعالیت مشاغل کوچک، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها را با حداقل ظرفیت از هفته پیش مجاز کرد. 

اما چند روز بعد، پس از افزایش شمار مبتلایان در آخر هفته گذشته، کابینه لبنان طرح « تعطیلی کامل» کشور را روز سه شنبه تصویب کرد. 

بعضی منابع از حسان دیاب، نخست وزیر لبنان نقل کرده‌اند که او در یک نشست گفته مردم مقررات را رعایت نکرده‌اند و بنابراین «دستاورد» مسطح کردن منحنی ویروس کرونا در«خطر فروپاشی» است. 

منال عبدالصمد وزیر اطلاعات لنبان نیز گفته، چهار روز تعطیلی فرصتی است برای تیم‌های وزارت بهداشت تا تست‌های بیشتری انجام دهند. 

او همچنین گفته دولت برنامه اصلی پنج مرحله‌ای خود را برای بازگشایی تدریجی اقتصاد کشور مورد بازنگری قرار می‌دهد. 

هزاران نفر از ساکنان بیروت همزمان با تعطیلات آخر هفته گذشته، به سوی سواحل معروف این شهر هجوم بردند تا از آزادی‌های تازه و هوای آفتابی لذت ببرند. 

عده زیادی نیز به رستوران‌ها و کافی شاپ‌هایی رفتند که برای اولین بار به طور آزمایشی بازگشایی شده و دمای بدن مشتریان را اندازه گیری می‌کردند و آنها را به فاصله دو متر از یکدیگر جدا نگه می‌داشتند. 

با از راه رسیدن ویروس کرونا لبنان تقریبا فلج شد. کشوری که برای دهه ها با بحران مالی بی سابقه‌ای مبارزه کرده که ریشه در فساد و سوء مدیریت مزمن دارد و در نهایت، اکتبر سال گذشته به مرحله طغیان رسیده و جرقه قیام مردم لبنان را زد. 

ارزش پول این کشور، که سالها معادل ۱۵۰۰ لیره به ازای یک دلار آمریکا بود، اکنون در بازار سیاه به بیش از نصف سقوط کرده است. بازاری که ارزش واقعی لیره لبنان را نشان می‌دهد. افت ارزش پول لبنان از جمله عواملی است که قیمت مواد غذایی را در این کشور به شدت بالا برده و قیمت بعضی اقلام نظیر برنج که نرخ ثابت داشته‌اند، در ماه‌های اخیر سه برابر شده است. 

در حالی که کشور با کاهش فلج کننده ذخایر ارزی روبروست، بانک مرکزی به خاطر صدور مجموعه‌ای از دستور العمل‌های خودکامه به منظور محدود کردن دسترسی مردم به دلار آمریکا، همزمان با تلاش برای راه اندازی بازار موازی ارز و دلار، مورد انتقاد قرار گرفته است. 

اقتصاد لبنان به شدت به دلار آمریکا وابسته است؛ ۷۰ درصد کل سپرده ها به دلار آمریکاست.  تعطیلی مشاغل و کسب و کارها و نیز دو ماه بسته شدن فرودگاه بیروت نیز این مشکلات را تشدید کرده است. فرودگاه بیروت قرار بود تا اواسط ژوئن بسته بماند. 

© The Independent

بیشتر از جهان