کلاهبرداری در واتس‌اپ با وعده شکلات رایگان

توصیه واتساپ: دراین نظرسنجی شرکت نکنید، اطلاعات شخصی ندهید و پیام را با دوستانتان به اشتراک نگذارید

این پیام به همه کاربران واتساپ فرستاده‌ شده و در آن آمده کدبری به مناسبت سالگرد تاسیس‌اش یک سبد شکلات رایگان هدیه می‌دهد - PIXABAY

واتساپ به کاربران‌اش هشدار داده مراقب کلاهبردارانی باشند که با وعده دادن شکلات رایگان آنان را فریب می‌دهند تا پول و اطلاعات شخصی‌شان را بدزدند.

این پیام به همه کاربران واتساپ فرستاده‌ شده و در آن آمده کدبری به مناسبت سالگرد تاسیس‌اش یک سبد شکلات رایگان هدیه می‌دهد.

در این پیام آمده کاربران فقط باید پیام را برای دیگران بفرستند و چند مرحله را طی کنند.

اما شکلات هرگز به دست کسی نخواهد رسید و آن چند مرحله قرار است در بهترین حالت موجب سرخوردگی کاربران شود و ممکن است باعث شود پول‌مان از کف‌مان برود یا دست کسی به اطلاعات شخصی‌مان برسد.

سال‌های سال است که از نام شکلات کدبری برای وسوسه کردن مردم و کلاهبرداری از آنان استفاده می‌شود. این وعده‌ نیز مانند همه کلاهبرداری‌های مشابه است که ممکن است از هرچیزی مثل آیفون رایگان یا وعده پول دادن از طرف دولت استفاده کنند، چون آنچه قول‌اش را می‌دهند هم به نظر آنقدر فریبنده است که افراد را به هیجان بیاورد و هم آنقدر کوچک است که باورپذیر بنماید. 

جزئیات ریز کاری که مجرمان از کاربران می‌خواهند که انجام دهند متغیر است، اما اصول همه آن‌ها مشابه یکدیگر است. می‌گویند این شرکت قصد دارد به مناسبت سالگرد تأسیس‌اش شکلات رایگان توزیع کند و تنها راه دریافت شکلات‌ها طی کردن چند مرحله است.

معمولاً یکی از این چند مرحله دست به دست کردن پیام است (که بدین ترتیب معلوم می‌شود چرا اغلب آن را از طرف آدم مطمئنی دریافت می‌کنیم و به آن اعتماد می‌کنیم). بعد هم باید به سؤالات نظرسنجی پاسخ بدهیم، برنامک‌های مشکوک روی گوشی‌ نصب کنیم یا مشخصات‌مان را بدهیم و عضو یک سامانه پیامک‌دهی با هزینه زیاد شویم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واتساپ به روزنامه سان، اولین جایی که درباره پیام‌های قلابی اخیر گزارش تهیه کرده، گفت «لطفاً مواظب پیامی باشید که به قصد کلاهبرداری طعمه‌گذاری (فیشینگ) در واتساپ دست به دست می‌شود ، پیامی که می‌گوید کدبری سبد شکلات رایگان توزیع می‌کند و کاربران را تشویق به شرکت در یک نظرسنجی و سپس به اشتراک گذاشتن پیوند آن با ده نفر از دوستان می‌کند. این کلاهبرداری است و ارتباطی با کدبری ندارد. چنین طرح‌های تبلیغاتی‌ای همیشه از کانال‌های رسمی کدبری اعلام خواهد شد.»

این شرکت افزوده است: «به هواداران کدبری توصیه می‌کنیم در این نظرسنجی شرکت نکنند، اطلاعات شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک نگذارند و پیام را هم در میان دوستان و آشناسان‌شان پخش نکنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی