کشف یک معما: چرا کرونا مردان را بیشتر از زنان می‌کشد؟

میزان مرگ ناشی از آلودگی به ویروس کرونا در مردان دو برابر زنان است

پژوهش جدید بخش مهمی از معمای قربانی شدن بیشتر مردان و وخیم‌شدن مراحل بیماری کرونا در آن‌ها را حل می‌کند-GETTY

به‌تازگی مطالعات گوناگون درباره تأثیر متفاوت ویروس کرونا بر بدن زنان و مردان انجام شده که نشان می‌دهد خطر این ویروس برای مردها به‌مراتب بیشتر است.

جدیدترین پژوهش انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که دلیل این تفاوت به وضعیت متفاوت آنزیم ACE2 در بدن زنان  و مردان مرتبط است.

ACE2، یک گیرنده آنزیمی است که بر روی سلول‌های ارگان‌های مختلف بدن از جمله ریه‌ها، قلب و کلیه وجود دارد و ویروس کرونا از این آنزیم به‌عنوان پلی برای اتصال به سلول و آلوده کردن آن استفاده می‌کند.

در این پژوهش جدید مشخص‌شده که غلظت ACE2 در بدن مردان بیش از زنان است و به همین دلیل ویروس با فرصت به‌مراتب بیشتری برای آلوده کردن تعداد زیادتری سلول در ارگان‌های مختلف روبه‌رو است.

این پژوهش که در مجله علمی European Heart منتشر شده بر اساس اندازه‌گیری غلظت آنزیم از ۳۵۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی-ریوی در ۱۱ کشور اروپایی به این نتیجه رسیده است.

این پژوهش بخش مهمی از معمای قربانی شدن بیشتر مردان و وخیم‌شدن مراحل بیماری کرونا در آن‌ها را حل می‌کند.

مرکز کنترل بیماری‌های چین بر اساس آمار ابتلای بیماران در این کشور نشان داده است که نرخ مرگ‌ومیر در اثر کرونا در مردان ۲٫۸ درصد بوده است. این در حالی است که این آمار در مورد زنان تنها ۱٫۷ درصد است.

پیش از آنکه ویروس کرونا به جان انسان‌ها بیفتد، مطالعه دیگری نشان داده بود که مردان دو برابر بیشتر از زنان در اثر آلوده شدن به ویروس ایدز (HIV) می‌میرند.

در تائید نتایج پژوهش جدید در مورد تأثیر متفاوت ویروس کرونا بر بدن زنان و مردان، دانشگاه آکسفورد و کالج بهداشت و درمان بیماری‌های حاره‌ای در لندن نیز با انجام تحقیقی مستقل به همین نتیجه رسیدند.

نتیجه این تحقیق که با تحلیل داده‌های مبتلایان به کرونا در بریتانیا و بررسی ۵۷۰۷ مرگ ناشی از آن از اول فوریه تا ۲۵ آوریل انجام شده، نشان می‌دهد که مردان تقریباً دو برابر بیشتر از زنان از بیماری کرونا می‌میرند.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است که زنان و مردان به نسبت مساوی به این ویروس آلوده می‌شوند ولی عوارض ویروس در مردان حادتر از زنان است.

پیش‌تر گفته می‌شد که دلیل بالا بودن نرخ مرگ مردان به نسبت زنان آن است که مردان به دلیل حضور بیشتر در اماکن عمومی بیشتر از زنان به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین مصرف بیشتر سیگار و مشروبات الکلی بدن آن‌ها را ضعیف‌تر ساخته است.  

بیشتر از جهان