واکنش‌ها به فاجعه تلخ شلیک به شناور «کنارک»

نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید کاش اطلاع‌رسانی درباره این حادثه با تاخیر نبود

فاجعه تلخ شلیک به شناور «کنارک» توسط ناو «جماران» در آب‌های دریای عمان و کشته و زخمی شدن خدمه این ناوچه، در ۲۴ ساعت گذشته پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری را درباره چگونگی حادث شدن این فاجعه باعث شده است.

گفته می ‌شد این حادثه‌ به دلیل اصابت اشتباهِ موشک شلیک شده توسط ناوشکن جماران به شناور «کنارک» رخ داده است. گزارش‌های غیررسمی خیلی زود از وقوع این فاجعه در آب‌های دریای عمان خبر می‌داد اما هیچ‌یک از مقامات مسئول در ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هیچ واکنشی درباره این حادثه از خود نشان ندادند. تا حدود ساعت ۶ صبح هیچکدام از این اخبار تأیید رسمی نشد. تا اینکه خبرگزاری دانشجو تصاویری با عنوان «انتقال مجروحان و شهدای نیروی دریایی ارتش» منتشر کرد و نوشت «احتمالا تعدادی از پرسنل نیروی دریایی ارتش بر اثر شلیک اشتباهی به ناوگان خودی به شهادت رسیده یا مجروح شده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانجام ساعت شش صبح بود که «روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس» از بروز حادثه برای یکی از «شناورهای سبک» این منطقه در محدوده آبهای «بندر جاسک» خبر داد.

این اطلاعیه می‌گفت«بعدازظهر روز گذشته در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند».

این اطلاعیه تاکید کرده بود که ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.

سرانجام حوالی ظهر روز دوشنبه ۲۲ اردی‌بهشت ماه بود که «روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» در اطلاعیه‌ای به ماجرای شلیک به ناوچه «کنارک» واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای نوشت: «عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.»

ارتش کشته شدن ۱۹ تن از خدمه شناور کنارک  را تایید کرد و تعداد مجروحان را هم ۱۵ نفر اعلام کرد. 

با این حال در بیانیه ارتش آمده است که «انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود».

حالا مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به این فاجعه تلخ نوشته است: «کاش همان ساعت اولیه درباره اصابت موشک به ناوچه اطلاع‌رسانی می‌شد». 

کواکبیان نوشته است: «با تسلیت شهادت دريادلان ارتش ای كاش براي جلوگيريی از شايعات در همان ساعات اولیه نسبت به  نحوه وقوع اصابت موشک به ناوچه كنارك و تعداد شهدا اطلاع‌رسانی دقيق می‌شد

البته ضعف خبررسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی هنوز در ذهن مردم است ضمنا علت وقوع چنين اشتباهاتی بايد بیان شود.»

اشاره این نماینده مجلس به پنهان‌کاری مقامات نظام در اعلام شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی‌ست که موجب کشته شدن تمام سرنشینان آن هواپیما شد. 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم در یک پیام توئیتری به ماجرای تلخ شلیک به شناور کنارک واکنش نشان داده و نوشته است: «بی‌تردید بررسی دقیق و بدون اغماض علت وقوع این حادثه تلخ به گونه‌ای که از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری کند، موجب کاهش آلام و رنج مردم و بازماندگان می‌شود.»

در میان ۱۹ نفری که در جریان این «شلیک اشتباهی» جان‌باخته‌اند، از درجه‌دار ارتشی تا آش‌پز و جوش‌کار مشغول به کار در این ناوچه حضور داشتند. گفته می‌شود در میان جان‌باختگان محمد اردنی قهرمان غواصی عمق جهان در سال ۲۰۱۹ که در سمت «ناوبان دوم عرشه» شناور هم بوده است. 

شناور «کُنارک» از جمله شناورهای‌ست که پیش از انقلاب و در زمان پهلوی از کشور هلند خریداری شد. این ناو با ۴۷ متر طول، ۸.۵ متر عرض و ۴۴۷ تن وزن قابلیت حمل بار و نفرات را دارد. علاوه بر این در زمینه تجهیزات رزمی نیز یکی از شناورهای مهم نظامی محسوب می‌شد.

بیشتر از