برگزاری مراسم شب‌های قدر زیر سایه کرونا

با دستور حسن روحانی مساجد برای ساعاتی باز خواهند بود

یکی از صحن‌های حرم امام رضا در مشهد نیز بازگشایی خواهد شد-ATTA KENARE / AFP

با دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، مساجد در «شب‌های قدر» برای ساعاتی باز خواهند بود و یکی از صحن های «حرم امام رضا» نیز در مشهد باز گشایی می‌شود. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که همچنان ۶۱ شهر در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند و شهرستان آبادان روز گذشته برای بار دوم به قرنطینه رفت.

به نظر می‌رسد که برگزاری مراسم شب‌های قدر در شرایطی که کرونا همچنان در اوج خود در شهرهای ایران قربانی می‌گیرد، با درخواست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد. چرا که روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به ‌روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم.»

در عین حال، احمد جنیدی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در خصوص برگزاری «شب‌های احیا» و  مراسم «شب‌های قدر» گفته  است: «در مناطق زرد و قرمز در شب‌های قدر و برای برگزاری مراسم احیا مساجد تنها ۲ ساعت باز خواهد بود.»

حسن روحانی نیز با بیان این که در مناطقی که سفید و کم خطر نیستند، مراسم شب‌های قدر در مکان‌های «مشخص، محدود و کم‌افراد» برگزار شود، از صدا و سیما خواست تا نسبت به پخش مراسم به طور همزمان اقدام کند. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه در کنفرانسی ویدیویی با علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، نیز گفت: «تصمیم ستاد مبارزه با کرونا این است که در مناطقی که شرایط وضعیت سفید (کم خطر) قرار ندارند، در شب‌های قدر مکان خاصی در نظر گرفته شود». حسن روحانی در این باره خاطر نشان کرد: «مثلا در مشهد در حرم امام رضا یکی از صحن‌ها با تعداد زایران و افرادی که حضور پیدا می‌کنند، مراسم شب قدر برگزار شود. صدا و سیما هم یاری کند و صحنه‌های مراسم شب‌های قدر برای مردم پخش کند تا مردم استفاده کنند.»

این در حالی است که قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ۳ روز پیش گفت: «حرم امام رضا در شب‌های قدر بازگشایی نخواهد شد.»

برگزاری مجالس سخنرانی در شب‌های قدر و مراسم مذهبی شبیه به آن، همواره برای جمهوری اسلامی ایران منبعی برای تبادل نظر مباحث سیاسی و جریان‌دهی به افکار عمومی و حامیان حکومت بوده است. شاید بی‌دلیل نباشد که علی خامنه‌ای نیز در صدد از دست ندادن فرصت منبرهای شب‌های قدر است؛ هرچند در مقطعی که خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مردم را تهدید می‌کند. 

بر همین مبنا، برخی در شبکه‌های مجازی نسبت به این اقدام سوالاتی را مطرح کرده‌اند و اعتراض داشته‌اند. رشید داوودی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم، در توییتی خطاب به وزیر بهداشت نوشته است: «آقای دکتر! وقتی رهبری همچنان همه دیدارهایشان لغو است، وقتی بسیاری از جلسات دولتی‌ها، حتی جلسات ستاد مقابله با کرونا، همچنان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود، یعنی خطر کرونا همچنان جدی است .پس امیدوارم تصمیمی احساسی و خطرپذیر نگیرید که مستوجب عقوبت دنیوی و عذاب أخروی است.»

آیا برای بازگشایی مساجد هم فرمان حکومتی صادر شد؟

با شیوع کرونا، اگرچه تعطیلی مساجد، بقاء متبرکه و مراکز زیارتی و مذهبی در ایران به سختی انجام شد، ولی در نهایت ستاد مقابله با کرونا برای مهار این ویروس توانست درهای مراکز تجمع مذهبی را به روی مردم ببندد. اما همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا در ۱۵ اردیبهشت، مساجد ۱۳۲ شهر بازگشایی شدند و این امر، می‌توانست زنگ خطر بزرگی علیه سلامت شهروندان باشد. 

در حالی که بیشتر کشورهای دنیا همچنان برگزاری هرگونه تجمع و گردهمایی را ممنوع نگه داشته‌اند، اما ایران همزمان با رسیدن شب‌های قدر، طبق درخواست علی خامنه‌ای برگزاری تجمعات در مساجد را برای ساعاتی محدود، ممکن دانسته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته در تماس تصویری علی خامنه‌ای با ستاد ملی مبارزه با کرونا، وی در خصوص برگزاری مراسم‌های شب‌های قدر و بازگشایی مساجد عنوان کرد: «باید توجه داشت که عبادات و توسل، به‌خصوص در ماه رمضان و شب‌های قدر، جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند. البته معتقدم اگر قواعد سختگیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود، مردم مومن و مسجدی حتما بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.»

آقای خامنه ای خاطرنشان کرده بود که «هیچ پیشنهادی» در این باره ارائه نمی‌کند و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هست. با این حال، روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌ روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم وخوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم که سریعا اعلام‌ خواهد شد. امید است که دعای مومنین کماکان همراهمان باشد.»

این گفته سعید نمکی حاکی از آن است که رهبر ایران خواستار بازگشایی مساجد و مراکز مذهبی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر بوده است.  درهمین خصوص، «مشرق» خبر از برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور، از جمله سعیدنمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونان و مدیران آن وزارتخانه، سید ناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، و سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، داد. بنا به آن گزارش، منظور از برگزاری آن جلسه نتیجه‌گیری در مورد ابعاد و جوانب برگزاری مراسم شب‌های قدر در دوران کرونا بوده است. 

بیشتر از