روند صعودی ابتلا به کرونا در هشت استان ایران

سخنگوی دولت می‌گوید نباید فکر کنیم شرایط عادی شده است 

تلاش‌ مقامات دولتی برای بازگشایی دوباره زندگی اجتماعی و معمول شهروندان و بازگشت به روند قبلی زندگی پیش از شیوع کرونا در کشور، با قدرت ادامه دارد. از سویی مقامات بهداشتی دولتی از خطرات بازگشایی مجدد کشور و شدت‌گیری شیوع کرونا در شهرهای ایران می‌گویند، و از سوی دیگر با «اذن رهبر جمهوری اسلامی ایران»، بیست و چهار ساعته پروتکل‌های مخصوص برگزاری مراسم مذهبی و چگونگی بازگشایی اماکن مذهبی را در اولویت طرح‌های خود می‌گذارند. 

امروز، سخنگوی دولت حسن روحانی که در نشست خبری با خبرنگاران حاضر شده بود، هم از این گفت که مردم نباید فکر کنند که شرایط «عادی» شده است، و هم در از برنامه‌های دولت برای بازگشایی تدریجی برخی کسب‌وکارها خبر داد. 

علی ربیعی با اشاره به این که کشور «در شرایط بد اقتصادی»، و دولت موظف به حمایت از «جان و مال مردم» است، گفت: «خوشبختانه شاهد کاهش مرگ اما افزایش شناسایی بیماری‌ها در سراسر کشور هستیم.» به گفته علی ربیعی، دولت برای مقابله با کرونا «هشت سناری» داشته است که باید یکی از آنها را انتخاب می‌کرده است. او گفت که از این «سناریو»ها، «موارد چهار و پنج را انتخاب کردیم» و «سخت‌گیری‌های» زیادی را «انجام دادیم» و آمادگی «کادر درمانی و فراهم بودن تجهیزات پزشکی» موجب شد که «تعداد مرگ‌های ما رو به پایین باشد.»

به گفته سخنگوی دولت، یک وضعیت احتمالی «بدون مداخله» بود، که دولت اساسا آن را دنبال نکرده است. یک وضعیت احتمالی دیگر هم «مداخله حداقلی» بود و وضعیت احتمالی یا «سناریو» دیگر، «مداخله متوسط به سمت خوب» بود. وضعیت دیگر نیز«مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری»، و وضعیت احتمالی آخر هم «قرنطینه» بود. 

بنا به گفته علی ربیعی، هم‌اکنون «حول و حوش سناریو چهارم» باید حرکت کرد و در شهرها به سمت «سناریوهای پایین‌تر رفت، و «در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.»

علی ربیعی گفته است که «مقرر شده همه مراکز مذهبی از یک طرف، صنوف و رستوران‌ها و جاهایی مثل آرایشگاه‌ها از طرف دیگر، بعد از ماه رمضان با رعایت دستورالعمل‌ها به صورت تدریجی بازگشایی شوند.»

او همچنین گفت که همین حالا هم با رعایت اصول بهداشتی در برخی «مناطق سفید» این شغل‌ها بازگشایی شده‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاکید رهبر نظام برای بررسی دقیق بسته بودن یا نبودن مساجد و اماکن مقدس به دست کسانی که «ضرورت دعا و نیایش را درک می‌کنند»، و این که آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا چه اقدام جدیدی انجام داده است، نیز گفت: «وزیر کشور با کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به طور توأمان مطالعاتی را ظرف چند روز انجام می‌دهند. بعد دو کمیته جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارائه خواهد شد.»

از سوی دیگر، علی ربیعی می‌گوید که در شرایط عادی به‌سر نمی‌بریم و نباید به خاطر آن که در منحنی رو به پایین داریم، این تصور شکل بگیرد که شرایط عادی شده است. 

امروز هم‌چنین وزارت بهداشت دولت روحانی گزارشی را منتشر کرده است که در آن روند گسترش بیماری کووید- ۱۹ در استان‌های مختلف کشور ارزیابی شده است. بنابر اعلام «کمیته اپیدمیولوژی» وزارت بهداشت ، «روند کشوری بیماری» در چند روز اخیر «مجدداً نزولی شده است.» دوازده استان شامل قم، آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، یزد و فارس، روند نزولی نشان می‌دهند. روند صعودی یا شروع «پیک» یا نقطه اوج، در هشت استان شامل لرستان، مازندران، خوزستان، کرمان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، و همدان مشاهده شده است.

بنا به این گزارش، احتمالاً دو استان البرز و هرمزگان اخیراً نقطه اوج همه‌گیری را تجربه کرده‌اند. تصور می‌شود که دو استان زنجان و خراسان جنوبی هم به مرحله ثبات رسیده باشند. در هفت استان سمنان، قزوین، کردستان، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، و سیستان و بلوچستان، ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت روند همه‌گیری نمی‌دهد.

امروز هم‌چنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، از افزایش ۲۰۰ درصدی شمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان طول یک ماه گذشته خبر داده است. 

بیشتر از