وزیر دفاع آمریکا: ناکامی طالبان در کاهش خشونت‌ها در افغانستان

مایک اسپر از توافق عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهورافغانستان خبر داد

مایک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده( عکس آرشیویست) Olivier DOULIERY / AFP

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا می‌گوید، گروه طالبان در کاهش خشونت‌ها در افغانستان بر ضمیمه پنهانی توافق‌نامه صلح میان آمریکا و این گروه، ناکام مانده‌اند.

مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در نشست بروکلین در پیوند با جنگ کنونی افغانستان گفته است: «گروه طالبان در کاهش خشونت‌ها در کشور جنگ‌زده افغانستان بربنیاد ضمیمه پنهایی توافق نامه صلحی که با آمریکا دارد، ناکام مانده است. در جنگ نمی‌توانند پیروز شوند، لذا باید یک راه حل سیاسی پیدا و تنظیم کرد، روندی که اکنون آن را تنظیم کرده‌ایم.»

آقای اسپر تاکید کرد:«جنگ میان گروه طالبان و حکومت افغانستان پیروز ندارد و هیچ طرفی نمی‌تواند که در این جنگ پیروز میدان شناخته شود. این وضعیت نه با راه حل نظامی، بلکه با یک راه حل سیاسی تغییر خواهد کرد و ما باید در این بخش تلاش کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع امریکا همچنین از توافق عبدالله، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، و محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری این کشور خبر داد و گفت: «می‌دانیم که توافق برای تقسیم قدرت میان عبدالله و غنی به دست آمده است و اگر این روند موافقت‌آمیز باشد، می‌توانیم هیات گفت‌وگو کننده را تشکیل دهیم که بتواند با طالبان گفت‌وگو کند.»

او تاکید کرد:«برنامه خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان در عرض ۱۴ ماه هنوز هم به قوت خود باقی است و منتظر نتیجه مذاکرات مهم تقسیم قدرت میان دو رهبر این کشور یعنی اشرف غنی و عبدالله عبدالله است که هر دو ادعای ریاست جمهوری افغانستان را دارند.»

در همین حال محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، یک‌بار دیگر از گروه طالبان خواست که از جنگ دست کشیده و با روند صلح همراه شوند.

آقای غنی گفت: «متاسفانه گروه طالبان تا کنون خواست ما را برای اعلام یک آتش‌بس بشردوستانه برای مبارزه با کووید۱۹ نپذیرفته‌اند. ما یک بار دیگر از این گروه می‌خواهیم که از ادامه خشونت‌های بی‌معنی دست بکشند و وارد یک روند سیاسی شوند تا افغانستان شاهد صلح و ثبات پایدار باشد.»

رامین صالح، کارشناس سیاسی ساکن کابل، نیز از ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان در این کشور انتقاد می‌کند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه تا کنون گروه طالبان اعلام آتش‌بس نکرده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که این گروه هیچ علاقه‌‌ای به روند صلح ندارند. آن‌ها منافع‌شان را در جنگ، ویرانی و افغان‌کشی می‌بینند. ما از این گروه می‌خواهیم که اگر خواهان مشارکت در نظام هستید، لطفآ به جنگ خاتمه دهید و وارد مذاکرات صلح شوید و هر خواسته‌ای که دارید، مستقیم روی میز به نمایندگان دولت افغانستان مطرح کنید تا دولت و ملت بداند که چه می‌خواهید و چرا جنگ را ادامه می‌دادید.»

حنیف صمدی، نظامی سابق، نیز می‌گوید:«اختیار گروه طالبان با خودشان نیست که هر چه دل‌شان خواست انجام دهند. تا زمانی که پاکستان و دیگر کشورهای حامی این گروه آنان را وادار به اعلام آتش‌بس و ختم جنگ نکنند، طالبان هم جنگ‌شان را در برابر مردم و دولت ما ادامه خواهند داد و دست‌بردار نخواهند شد.»

آقای صمدی می‌افزاید: «یکی از کشورهای یکه می‌تواند این گروه را به میز مذاکره بکشاند و آتش‌بس را به آن‌ها بقبولاند، ایالات متحده آمریکا است که ادعای دوستی با دولت ما دارد. تا زمانیک ه آمریکا خود تصمیم جدی نگیرد، این زمزمه‌های صلح و جنگ ادامه خواهد داشت.»

دولت افغانستان، مردم این کشور، ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی بارها از طالبان خواستار اعلام آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها شده‌اند، اما این گروه تا کنون این درخواست‌ها را نپذیرفته است. طالبان تاکید دارند که در پیوند با اعلام آتش‌بس، در مذاکرات صلح بین‌افغانی تصمیم خواهند گرفت، نه پیش از آن.

بیشتر از