پسر یازده ساله برزیلی رکورد اسکیت بوردینگ جهان را شکست

«گی خوری» موفق شد پس از پرش از مانع عمودی با چرخشی ۱۰۸۰ درجه به زمین بیاید

به دنبال شیوع ویروس کرونا و قرنطینه، «گی خوری»  فرصت پیدا کرد مهارت‌های خود را در ورزش «اسکیت بوردینگ» تکمیل کند-عکس از صفحه‌ اینستاگرام گی خوری

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در برزیل، «گی خوری» یازده ساله فرصت پیدا کرد مهارت‌های خود را در ورزش «اسکیت بوردینگ» تکمیل کند و نخستین کسی باشد که موفق می‌شود پس از پرش از مانع عمودی با چرخشی ۱۰۸۰ درجه به زمین بیاید.

«خوری» توانسته است پس از دو دهه، رکورد «تونی هاک» را که از جهش عمودی با ۹۰۰ درجه به زمین آمد، با جهش از بالاترین نقطه مانع عمودی و سه بار چرخیدن در هوا قبل از نرم به زمین آمدن و ادامه به اسکیت، بشکند. این مانور همواره مشکل‌ترین و دست نیافتنی‌ترین جنبه اسکیت بوردینگ بوده است.    

ریکاردو خوری فیلهو، پدر «گی»، به خبرگزاری رویترز گفت: «قرنطینه کرونا کمک کرد. چون پیش از این همه کار و زندگی‌اش مدرسه بود و فرصت زیادی برای تمرین نداشت. وقتی از مدرسه به خانه می‌آمد خسته بود.» 

«بنابراین در این دوران بیشتر در خانه بود، بهتر غذا می‌خورد، وقت بیشتری برای تمرین داشت و می توانست بیشتر روی آن تمرکز کند که (به موفقیت او) کمک کرد.»

«او در اینجا فرصت بیشتری برای تمرین داشت. اگر تسهیلات اسکیت برایش فراهم نبود...او هم مثل دیگران در خانه می‌ماند و نمی‌توانست ورزش کند. قرنطینه به او کمک کرد بتواند روی اسکیت بوردینگ تمرکز کند.»

در روزهای قرنطینه، خانواده «خوری» بیشتر روزها با طی یک فاصله بیست دقیقه‌ای برای تحویل غذا به خانه مادربزرگ «گی» می‌رفتند که در حیاط پشت آن برایش تسهیلات اسکیت بوردینگ، از جمله مانع عمودی و جاده و گودال مخصوص ساخته بودند. در آنجا بود که این پسر ۱۱ ساله توانست رکوردی تاریخی از خود به جای بگذارد.

او پیش از این هم جوانترین قهرمان اسکیت بوردینگ بود که توانسته بود در هشت سالگی  چرخش ۹۰۰ درجه‌ای انجام دهد.

«گی خوری» در گفت‌وگو با رویترز در روز یکشنبه، دو روز پس از دستیابی به چرخش تاریخی ۱۰۸۰ درجه، گفت: «فکر کردم خدای من چکار کردم؟ گفتم انجامش دادم و حالا (این موفقیت را) جشن می‌گیرم.»

جشن «گی» یازده ساله، صرف «چیزبرگر» (همبرگر با پنیر چرب) با خانواده‌اش بود.

«هاک»، قهرمان اسکیت بوردینگ، نه سال پیش از تولد «گی» در سال ۱۹۹۹ موفق به چرخش ۹۰۰ درجه‌ای در هوا شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاک ۳۱ ساله بود که به آن موفقیت دست یافت و آن را بزرگترین لحظه رقابت‌هایش خواند.

شمار اندکی از اسکیت‌بازان از آن پس توانسته‌اند با چرخش ۹۰۰ درجه‌ای به زمین بیایند.

«تام شار» آمریکایی در سال ۲۰۱۲ موفق به چرخش ۱۰۸۰ درجه‌ای شد، اما مانعی که از فراز آن به زمین آمد به مراتب مرتفع‌تر بود که به اسکیت‌باز امکان می‌داد با سرعت بیشتری به اوج برسد و مدت زمان بیشتری داشته باشد تا بتواند پیش از رسیدن به زمین، چرخش‌هایش را تکمیل کند. 

چرخش سه‌باره «گی» در هوا در تلفن همراه والدینش ضبط و در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است. 

«گی خوری» از خانه‌اش در «کوریتیبا» در جنوب برزیل گفت: «من این ویدیو را به همه اسکیت‌بازان مورد علاقه‌ام، تونی هاک، باب برنکوئیست، و نیل میمز، فرستادم.»

«بعضی آن را به پُست‌هاشان (در شبکه‌های اجتماعی) اضافه کردند و بعضی دیگر آن را در حساب اینستاگرامشان گذاشتند. فکر کردم جنون‌آمیز است. چون مثل تجربه‌ای است که تنها یک بار در زندگی به دست می‌آید.»

«شگفت‌انگیز است. بهترین احساسی است که تاکنون داشته‌ام.»

هدف بعدی این اسکیت‌باز ادامه تمرین‌های چرخش ۱۰۸۰ درجه تا نقطه‌ای است که بتواند در رقابت‌ها شرکت کند.

... و پس از آن، «گی» با اعتماد به نفسی که تنها از یک کودک یازده ساله برمی‌آید، می‌گوید که هدفش گذشتن از یک نقطه‌عطف بزرگ دیگر خواهد بود.

او گفت: «۱۲۶۰! تنها یک نفر آن هم روی یک مانع بسیار بزرگ از عهده‌اش برآمده. بنابراین انجامش برای من بسیار دشوارتر خواهد بود.»

«اما کی می‌داند، شاید ممکن شد.»

قرار است ورزش اسکیت بوردینگ برای نخستین بار در مسابقات المپیک توکیو گنجانده شود که تاریخ برگزاری آن به علت شیوع ویروس کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش