طرح ترکیه برای نجات صنعت ۳۴.۵ میلیارد دلاری گردشگری در دوران کرونا

صنعت گردشگری یک منبع حیاتی برای ذخیره ارزی و کنترل تورم محسوب می‌شود

 گردشگران هنگام ورود به فرودگاه «از لحظه کنترل ورود تا خروج» باید ماسک بپوشند و قبل از ورود به هواپیما تب آنها اندازه‌گیری می‌شود-OZAN KOSE / AFP

در حالی که صنعت گردشگری ترکیه در اثر ویروس کرونا دچار رکود شده، این کشور از طرحی برای احیای  گردشگری خود پرده برداشت که طی آن گردشگران، هتل‌ها و خدمه دارای «مهر تأیید» می‌شوند.

وزیر گردشگری ترکیه روز یکشنبه از یک طرح صدور پروانه خبر داد که به مسافرخانه‌ها و کارمندان اجازه می‌دهد در فصل تابستان به فعالیت بپردازند.

به گفته وزیر فرهنگ و  گردشگری ترکیه مجوز فعالیت از طرف «مؤسسه‌های بین‌المللی صدور گواهی نامه» صادر خواهد شد که فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات حمل و نقل، و سایر خدمات گردشگری را با رعایت شدیدترین نکات بهداشت و نظافت تضمین می‌کند.

مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در یک اطلاعیه خبری اعلام کرد «برنامه صدور مجوز ما تضمین می‌کند که مهمانان ما در ترکیه تعطیلاتی ایمن و بهداشتی خواهند داشت و سفر خود را با خاطری آسوده انجام خواهند داد».

وی افزود «برنامه ما اقدامات پیشگیرانه و درمانی را از همه جوانب پوشش می‌دهد، از سفر هوایی، دریایی و زمینی گرفته تا مراحل عبور از مرز و کلیه خدمات مسافرتی، تا بهداشت پرسنل صنعت گردشگری و حتی خود گردشگران».

آن چه ضرورت چنین طرحی را توجیه می‌کند نجات صنعت ۳۴.۵ میلیارد دلاری ترکیه است که یک منبع حیاتی برای ذخیره ارزی ترکیه و کنترل تورم محسوب می‌شود و جنبه سیاسی دارد.

ترکیه تا کنون بیش از ۱۳۷ هزار مورد مبتلا به ویروس را گزارش کرده است که این کشور را در فهرست ۱۰ کشور اول مبتلا به کرونا قرار می‌دهد. آمار ۳۷۰۰ مرگ ناشی از کووید ۱۹ ترکیه را در فهرست ۱۵ کشور بدتر قرار داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که خواهان احیای اقتصادی است که حتی قبل از همه‌گیری ویروس از تورم و بی‌کاری رنج می‌برد، اقداماتی را جهت برداشتن برخی محدودیت‌های کرونایی آغاز کرده است - از جمله بازگشایی مراکز خرید و آرایشگاه‌ها از روز دوشنبه و اجازه خروج کوتاه مدت سالمندان و کودکان از خانه که هفته‌هاست محبوسند.

اما سفرهای داخلی و بین‌المللی همچنان تحت محدودیت‌های شدید باقی خواهند ماند، که برای یک کشور بدون نفت اما دارای آب و هوای مدیترانه‌ای، سواحل طلایی، کوهستان‌های برفی و آثار باستانی صنعتی کلیدی محسوب می‌شود.

در این طرح بر خلاف آن چه در بریتانیا یا برخی کشورهای دیگر مطرح می‌شود سختی از دو هفته قرنطینه اجباری برای تمام وارد شوندگان به کشور در میان نیست، حرکتی که به گفته مقامات گردشگری بریتانیا سمی مهلک برای صنعت گردشگری است.

مطابق این برنامه گردشگران هنگام ورود به فرودگاه «از لحظه کنترل ورود تا خروج» باید ماسک بپوشند و قبل از ورود به هواپیما تب آنها اندازه‌گیری می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکنان صنعت گردشگری نیز با گرفتن آموزش و امکانات بهداشتی به طور منظم با دوربین‌های حرارتی و دما سنج مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

هتل‌ها و رستوران‌ها ملزم به رعایت و اجرای نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود. در بخش حمل و نقل، هواپیماها، اتوبوس‌ها و کشتی‌ها موظفند وسیله نقلیه را مرتبا پاکسازی و تدابیر فاصله‌گذاری را اجرایی کنند.

بر اساس این اطلاعیه، اماکن و خدمات مرتبط با گردشگری باید با مراجعه به تارنمای وزارت گردشگری تا اول ژوئن جهت درخواست، و سپس اخذ،  گواهی‌نامه سلامت اقدام فرمایند.

هنوز معلوم نیست که مقررات جدید، که توسط شرکت غول تبلیغاتی اوگیلوی جمع‌بندی و تبلیغ می‌شود، تا چه اندازه می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد. تا به امروز یکی بزرگترین تهدیدها، خود ناقلان ویروس کرونا بوده‌اند که همه آنها علائم تب بالا را ندارند و با دوربین‌های حرارتی قابل تشخیص نیستند.

برخی مقامات همچنین این موضوع را مطرح کرده‌اند که گردشگران بعید است دوست داشته باشند اطراف خود خدمه رستوران و پرسنلی را ببینند که ماسک جراحی زده‌اند و دائم وسایل را تمیز می‌کنند.

یکی از این مقامات در گفتگویی با روزنامه ازمیری ینی باکیس می‌گوید «در این صورت خود هتل‌ها به شکل بیمارستان ویروسی در می‌آیند. مردم که نمی‌توانند در بیمارستان به تعطیلات تفریحی بروند. این مغایر جریان طبیعی زندگی است».

اشکال دیگر تعهداتی است که خدمات گردشگری برای گرفتن گواهی‌نامه قبول می‌کنند اما بعدا از پس آن بر نمی‌آیند. مثلا یکی از تعهدات در فرم درخواست مجوز این است که کارمندان مشکوک به کووید ۱۹ به مدیر خود گزارش بدهند. این تعهد چیزی است که در عمل نمی‌توان آن را تضمین کرد.

گرچه نرخ ابتلا در ترکیه کاهش یافته و مرگ و میر ناشی از کرونا از روی ۱۲۷ مورد در اواسط آوریل به ۵۰ مورد در روز رسیده است، برخی پزشکان معتقدند با لغو عجولانه محدودیت‌ها مریضی دوباره باز می‌گردد.

در مقابل ارزیابی می‌شود سقوط ارزش لیره که باعث ارزانی غذا و مکان اقامت شده، و تخفیف‌های ویژه خطوط هوایی ترکیه گردشگران را تحریک می‌کند برای تعطیلات به ترکیه سفر کنند. قرار است برنامه پروازها تا ماه ژوئن به حالت عادی برگردد.

آقای ارسوی در اطلاعیه روز یکشنبه تأکید داشت که این گواهی‌نامه به صنعت گردشگری ترکیه کمک می‌کند «قبل از سایرین به گردشگری سالم تبدیل شود».

© The Independent