چراغ سبز روسیه به اسرائیل برای ادامه حملات نظامی در سوریه

مسکو در تلاش برای کاهش نقش ایران در تحولات سوریه است

اسرائیل در صدد افزایش عملیات نظامی به مواضع ایران در قلمرو سوریه است. عکس از: ‏ ‏ AFP

در حالی که نهادهای امنیتی اسرائیل آینده حضور ایران در سوریه و عواقب تهدیدهای نفتالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل مبنی بر لزوم بیرون راندن ایران از سوریه را مورد بررسی قرار می دهند، پرونده تهران در دمشق نیز در اولویت تصمیم گیری قرار گرفته است. افزون بر آن، سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در هفته آینده به تل آویو و نگرانی اسرائیل از احتمال کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران، مسئله دیگری است که توجه همگان را به خود جلب کرده است.

در همین حال منابع امنیتی در اسرائیل خاطر نشان می کنند پس از این که مسکو برای ادامه عملیات نظامی اسرائیل در سوریه به صورت تلویحی ابراز موافقت کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز به آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش در مورد ادامه بمباران مواضع ایران در سوریه چراغ سبز نشان داد. منابع مزبو تأکید دارند که روسیه قصد دارد با استفاده از این فرصت، ایران را وادار به عقب نشینی از برخی مواضع آن در سوریه کند تا عرصه نفوذ مسکو در منطقه گسترش یابد. در همین راستا و پس از حمله اخیر تل آویو به مواضع ایران در سوریه، بنیامین نتانیاهو روز جمعه گذشته در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تحولات منطقه و دگرگونی های تهدید آمیز بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، کارشناسان امنیتی عقیده دارند که پژوهش های انجام شده توسط اسرائیل در مورد آینده وضعیت ایران در سوریه نشان می دهد که چراغ سبز مسکو به تل آویو برای آزادی عمل در سوریه، تلاشی از سوی روسیه برای دور کردن ایران از تحولات سوریه است تا این که در ازای کاهش نفوذ تهران در سوریه، مسکو نقش بیشتری در سوریه داشته باشد و سهم آن در فرایند بازسازی سوریه گسترده تر شود. به گفته کارشناسان یاد شده، روسیه، حضور ایران و حزب الله در سوریه را مانع عمده برای سرمایه گذاری های غربی در بازسازی سوریه می داند و به همین دلیل سعی دارد از هر گزینه که منجر به کاهش نفوذ تهران در سوریه شود استفاده کند. البته سکوت مسکو در قبال حمله اخیر اسرائیل به سوریه مصداق این مدعا است، افزون بر آن، تلاش مسکو برای ممانعت ایران از مداخله در همسویی های اخیر میان روسیه و ترکیه در استان ادلب سوریه این حقیقت را آشکار می کند که مسکو در صدد کاهش نقش ایران در سوریه می باشد.

از سوی دیگر، روزنامه "هاآرتص" اسرائیل گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد اعتماد مسکو به بشار اسد به شدت کاهش یافته است و حتی پژوهشگران روسی دولت کنونی سوریه را ناتوان توصیف کرده و بشار اسد را عامل نابسامانی های اخیر در سوریه می دانند و تأکید دارند که با کنار رفتن اسد، اغلب چالش ها و ناهنجاری های کنونی می تواند برطرف شود. تحلیل گران روسی عقیده دارند که بقای اسد در قدرت برای اغلب کشورهای که در تحولات سوریه نقش دارند، نگران کننده است، زیرا تداوم وضعیت کنونی می تواند سوریه را به سرنوشت آشفتگی های افغانستان دچار کند.

در همین حال، شمریت مئیر، تحلیلگر امور نظامی اسرائیل می گوید: هدف اصلی تهدیدهای نفتالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل در مورد سوریه، اعمال فشار بر نیروهای ایران در سوریه است و تل آویو سعی دارد با تداوم حملات نظامی، ایران را وادار به ترک سوریه کند. وی افزود: ارتش اسرائیل تنها به هدف قرار دادن پایگاه های موشکی و کاروان های مهمات نظامی ایران در سوریه بسنده نمی کند بلکه سعی دارد مواضع ایران در سوریه را به صورت کل هدف حمله قرار دهد و همین امر باعث شده است تا ایران در این اواخر متحمل خسارت بسیاری در سوریه شود. شمریت مئیر هشدار می دهد که اگر اسرائیل موفق به خنثی کردن استراتژی ایران در سوریه نشود، به زودی در محاصره موشک های ایران و متحدانش در منطقه قرار می گیرد، بنابر این، تصمیم بیرون راندن ایران از سوریه باید تحت هیچ شرایطی متوقف نشود.

از سوی دیگر، یوآو لیمور، تحلیلگر امور نظامی و امنیتی اسرائیل خاطر نشان می کند که سوریه نه از امروز بلکه از گذشته اهمیتی بسیاری برای امنیت ملی اسرائیل داشته است و با توجه به همین ویژگی، تل آویو همواره در تلاش برطرف کردن تهدیدهای امنیتی در سوریه بوده است و به منظور رسیدن به این هدف، ارتش اسرائیل در گذشته نیز بارها دست به حمله نظامی در سوریه زده است. در طول سال های 2017 و 2018، هواپیماهای اسرائیلی بیش از هزار عملیات نظامی را علیه مواضع ایران در سوریه و لبنان انجام دادند و مسئولان امنیتی اسرائیل پیوسته هشدار می دهند که حضور ایران در سوریه، تهدید بزرگی برای امنیت اسرائیل است. لیمور افزود: باید خاطر نشان شود که برای وادار کردن ایران به ترک سوریه تنها نمی توان به تداوم عملیات نظامی بسنده کرد، زیرا تهران تا رسیدن به این نقطه، هزینه بسیاری کرده است و اکنون به آسانی حاضر به عقب نشینی از سوریه نمی شود. بنابر این لازم است برای دور کردن تهدیدهای ایران از مرزهای اسرائیل، تل آویو از تمام گزینه های سیاسی و نظامی ممکن استفاده کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia