آیا تولید پراید، رکورددار تصادفات جاده‌ای، متوقف می‌شود؟

«برابر تعهدات طرف خودروساز، تولید پراید به نیمه دوم سال ۹۹ نخواهد رسید.»

آقای هادیانفر پیش تر هم گفته بود «آردی و پراید نباید در جاده‌ها تردد کنند و باید خودروسازان ما به سمت تولید خودروهای امن بروند.»

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از توقف تولید پراید خبر داد و گفت «برابر تعهدات طرف خودروساز، تولید پراید به نیمه دوم سال ۹۹ نخواهد رسید.» به نظر می‌رسد تولید پراید بعد از ۲۷ سال متوقف خواهد شد.

سردار سید کمال هادیانفرسال گذشته با بیان اینکه «پراید ایمنی کافی ندارد» عنوان کرده بود که «در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودرو پراید بوده‌اند.» این در حالی است که طبق آمار رسمی در ایران حدودا سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در این کشور جان خود را از دست می‌دهند که بخشی از آن به دلیل استفاده از خودورهای غیرایمن و بدون استاندارد کافی بوده است.

آقای هادیانفر پیش تر هم گفته بود «آردی و پراید نباید در جاده‌ها تردد کنند و باید خودروسازان ما به سمت تولید خودروهای امن بروند.»

تقی مهری، رئیس پلیس راهور در اسفند ۹۶ عنوان کرد حدود ۵۲ درصد یعنی بیشتر از نیمی از کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران به دو خودروی پراید و پژو مربوط می‌شود.

پس از سالها کشمکش میان خودرو‌سازان و دولت تولید این دو خودرو همچنان ادامه پیدا کرد و در سال‌های اخیر مسئولان ایران از «توقف خط تولید» این دو خودرو خبرداده بودند که هنوز هم به صورت قطعی عملی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر در حالی عنوان شد که طی روزهای اخیر پیش بینی برخی کارشناسان اقتصادی بر افزایش قیمت خودرو پراید در روزهای آینده و ۱۰۰ میلیونی شدن آن متمرکز بود. «مدارا» با اعلام خبر «پراید ۱۰۰ میلیونی در راه است» از زبان یک کارشناس خودرو گزارش داد که سال آینده بعید است خودرو زیر ۱۰۰ میلیون در بازار خودرووجود داشته  باشد. این در حالی است که ​معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازاربه برنا گفت: «در صورت صدور مجوزهای لازم و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار، سایپا آمادگی عرضه دوباره پراید را دارد.» وی اشاره کرده بود این شرکت قصد دارد پراید با قیمت مناسب تر تولید کند.

پیش از این بارها خبر توقف تولید پراید و پژو دربرهه‌های متفاوت زمانی اعلام شده بود و سرانجام گفته شد به طور قطعی از  سال ۹۹ این دو محصول سایپا خط تولید نخواهند داشت.

سردار سید کمال هادیانفر به نقل از ایسنا عنوان کرده است : «تحلیل صحیحی که ما از تصادفات داشتیم، همچنین در جلسات مختلف با معاون اول رییس جمهور، وزیر صنعت و معدن، مدیران سایپا و ایران خودرو و دیگر مسئولان تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شد.»

تاکنون تولید دو مدل پراید متوقف شده است و به گفته آقای هادیانفر به دلیل تعهد شرکت تولید کننده به مشتری تعداد محدودی از این خودروها که اتنها مدل پراید با نام «۱۳۲» است تا آخر مردادماه تحویل مشتری می‌شود و تولید جدیدی در نیمه دوم سال صورت نخواهد گرفت.

طبق توضیحات رییس پلیس راهور ناجا، خودور پژو ۴۰۵ نیز به زودی از خط تولید خارج خواهد شد. به نظر می‌رسد ایران خودرو تولید خودوری جایگزینی را به جای پراید مشخص کرده است.

در آبان ماه ۹۸ نیز مدیرعامل سایپا با بیان جزئیات توقف تولید پراید و جایگزین های آن عنوان کرد: «تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیرماه 99۹۹به پایان خواهد رسید.»

انتقادها از پایین بودن سطح ایمنی طی سالهای گذشته همواره ادامه تولید پراید را برای گروه خودورسازان سایپا پرحاشیه کرده بود.  

نیمه اول اردیبهشت و همزمان باز شدن بازار خودرو با افزایش ده درصدی قیمت خودروها و رشد صعودی آنها همراه شد. با توجه به تورم ۴۱ درصدی سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شد شیوع کرونا که موجب افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است نرخ تورم در ایران را افزایش دهد و افزایش صعودی قیمت‌ها حتمی باشد. بر همین اساس بازار خودرو بیشترین تاثیر را می‌پذیرد.

در روزهای ابتدای اردیبهشت خرید و فروش پراید تا ۸۰ میلیون افزایش داشت که سعید مؤتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت و گو با روزنامه همشهری، آن را نتیجه  هیجانی دانست که سوداگران به بازار تزریق می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفت‌و‌گو با  دنیای اقتصاد، با اعلام نگرانی از افزایش قیمت خودروها گفت: «در شرایط فعلی که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد است باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود لذا باید در اسرع وقت نسبت به اعلام قیمت های جدید خودرو اقدام کرد.» افزایش قمیت خودرو پراید به عنوان خودرو با استاندارد نامناسب و کیفیت پایین که عامل مرگ‌و‌میر درایران شناخته شده است اعتراض بسیاری را در پی داشت و این سوال را برای چندمین بارایجاد کرد که چرا تولید آن متوقف نمی‌شود.

پراید از سال ۷۲  در ایران تولید می‌شود و با فروش صدها هزار دستگاه در سال یکی از پرفروشترین خودروها در بازار ایران به دلیل قیمت پائین آن بوده است. قبل از پراید، پیکان، ارزان‌ترین خودرو در بازار ایران بود.

بیشتر از