۷.۳ میلیارد سال پیش رودخانه‌هایی در مریخ جاری بوده است 

طبق داده‌های جدید، برای مدت ۱۰۰ هزار سال آب روی این سیاره وجود داشته است

عکسی منتشر شده در ماه دسامبر  که در سمت چپ وضع سیاره مریخ را در حالت کنونی نشان می‌دهد که مرده و خشک و قرمز است و در سمت راست، در سه میلیارد سال قبل، در اوائل تاریخ این سیاره، که پر از آب است. 
JON WADE, JAMES MOORE / AFP

دانشمندان با استفاده از تصاویر، بخش‌هایی از صخره‌های مریخ را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند که چه زمانی آب بر این سیاره وجود داشته است. 

بنا به تحقیق جدیدی که در نشریه «نیچر کامیونیکیشن» انتشار یافت و شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز آن را پوشش داد، تصاویر جدید با داشتن کیفیت بالا جزئیات دقیقی را نشان می‌دهند که به دانشمندان امکان مطالعه صخره‌های مریخ را داده است و آنها اولین شواهد از وجود رودخانه‌هایی در مریخ در بیش از ۷.۳ میلیارد سال قبل را به دست آورده‌اند. 

به گفته سی‌ان‌ان، طبق این تصاویر و داده‌ها، آب برای مدت ۱۰۰ هزار سال روی این سیاره وجود داشته است. 

دانشمندان با استفاده از تصاویر و همچنین توپوگرافی منطقه که توسط دوربین‌های ناسا ثبت شده است، لبه گودال مارس در نیمکره جنوبی آن را بررسی کردند. 

فرانچسکو سالسی، نویسنده این مطالعه علمی و زمین‌شناس و دانشمند ارشد در مدرسه تحقیقات بین‌المللی علوم سیاره‌ها، گفت:‌ «مثل خواندن روزنامه نیست، ولی تصاویر با کیفیت و دقیق به ما اجازه داد تا صخره‌ها را «بخوانیم»، انگار درست در کنار صخره ایستاده باشیم.» 

او گفت:‌ «متاسفانه نمی‌توانیم آن بالا برویم و جزئیات بیشتر را مطالعه کنیم، ولی شباهت فراوان به صخره‌های رسوبی روی زمین، شک چندانی باقی نمی‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران همواره این بریدگی‌ها و گودال‌های مریخ را مطالعه کرده‌اند، چرا که این سیاره یکی از بزرگترین‌ها در منظومه شمسی است و طولش  ۶.۵ مایل است. 

در تصاویر، شواهد باستانی از یک دریاچه بزرگ، رودخانه‌ها، دلتاها و کانال‌هایی بر روی صخره دیده می‌شود. 

بنا به این گزارش، دانشمندان با بررسی تصاویر نتیجه گرفته‌اند که عمق رودخانه‌های باستانی مریخ تا چندین متر می‌رسیده است. 

دانشمندان همچنین با تمرکز مطالعات خود بر لبه صخره، کشف کردند که رودخانه‌ها از برخی جهات شبیه رودخانه‌های کره زمین بوده‌اند. 

دانشمندان بنا به این تحقیق علمی می‌گویند: «رودهایی بوده که همواره مسیر خود را عوض می‌کرده‌اند و در بستر و کرانه رود، کرانه‌های شنی ایجاد می‌کرده‌اند، شبیه به رود راین یا رودخانه‌هایی که در شمال ایتالیا جاری‌اند.»

دانشمندان می‌گویند آب مریخ از بارش تامین می‌شده؛ بسیار شبیه بارانی که در زمین می‌بینیم. 

به گفته سی‌ان‌ان، صخره‌های نشان داده شده در تصاویر، تنها دربرگیرنده دوره زمانی کوتاهی است که آب و رسوبات در منطقه جاری بوده است. 

دانشمندان می‌گویند، صخره‌های احتمالی دیگری که می‌توانند محدوده زمانی را روشن‌تر کنند، زیر خروارها خاک پنهان مانده‌اند و هنوز یافت نشده‌اند. 

بیشتر از جهان