بحران کرونا؛ خطر کمبود آب و غذا برای ۷۰ درصد مردم آفریقا

یک پژوهش می‌گوید در صورت ادامه وضعیت قرنطینه آفریقا با بحران جدی روبرو خواهد شد

گرچه آمار جمعیت سالمندان که در معرض خطر بالای این بیماری هستند، در آفریقا پایین تر است، اما این قاره همچنان جمعیتی آسیب پذیر دارد - MARCO LONGARI / AFP

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد حدود ۷۰ درصد مردم آفریقا هشدار داده اند که در صورت لزوم خود قرنطینگی به مدت ۱۴ روز به علت ویروس کرونا، با مشکل کمبود آب و غذا روبرو خواهند شد.

این تحقیق توسط نهاد ایپسوس انجام شده و ۲۱،۰۰۰ نفر را از ۲۸ شهر در ۲۰ کشور آفریقایی مورد مطالعه قرار داده است. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان به سئوال های این پژوهش، با اشاره به مشکلات مالی گفته اند در صورت اجبار به ماندن در خانه برای مهار شیوع کووید-۱۹ با مشکل بی پولی مواجه خواهند شد. 

به گفته دکتر جان انکن گسونگ، مدیر «مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آفریقا» ( Africa CDC)،  یافته های این تحقیق که بخشی از گزارش منتشر نشده «یافتن تعادل» در رابطه با واکنش به ویروس کرونا در آفریقا است، نشان می دهد که توانایی اعمال تدابیر بهداشت عمومی در این قاره بدون «مشکلات چشمگیر» چقدر محدود است. 

اگرچه آفریقا شاهد افزایش سریع موارد ابتلا به این بیماری مانند اروپا، آسیا و یا آمریکا نبوده اما متخصصان هشدار داده اند که تاثیر کووید-۱۹ بر این قاره احتمالا ویرانگر خواهد بود. 

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آفریقا (UNECA)، ماه گذشته هشدار داده بود که اپیدمی عالمگیر احتمالا دست کم ۳۰۰،۰۰۰ کشته در آفریقا به جا خواهد گذاشت و ۳۰ میلیون نفر را در این قاره با فقر مطلق روبرو خواهد کرد. 

دکتر تام فرایدن، رئیس برنامه راه حل برای نجات جان ها (Resolve to Save Lives initiative) طی سخنانی ضمن تشریح گزارش «یافتن تعادل» با اشاره به این که آفریقا هنوز به مرحله «افزایش انفجاری» مبتلایان نرسیده، گفته مقام های رسمی البته باید هشیار باشند. 

او افزود: «‌آمادگی برای رویارویی با بدترین شرایط حیاتی است اما ما امیدواریم بهترین ها در پیش باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فرایدن با اشاره به مجموعه ای از چالش های پیش روی قاره آفریقا برای واکنش مناسب به ویروس گفته: همین کار را سخت می کند، مثلا در بسیاری از کشورها با مشکل محدودیت تور ایمنی اقتصادی و نیز کمبود کادر درمانی مواجهند که حتی قبل از همه گیری کووید-۱۹ نیز وجود داشته است. 

او همچنین گفته گرچه آمار جمعیت سالمندان که در معرض خطر بالای این بیماری هستند، در آفریقا پایین تر است، اما این قاره همچنان جمعیتی آسیب پذیر دارد و با کمبود اطلاعات در باره افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به کووید-۱۹ هستند مواجه است. 

 این گزارش همچنین به مشکلاتی در باره آگاهی از بهداشت عمومی در این قاره اشاره کرده است. ۳۲ درصد پاسخ دهندگان گفتهاند آنها اطلاعات کافی در باره ویروس کرونا از جمله چگونگی شیوع و اقدامات لازم برای حفاظت در مقابل آن را ندارند. 

دکتر ماتشیدوسو موتی، مدیر منطقه آفریقای سازمان بهداشت جهانی گفته که واکنش بهداشت عمومی در این قاره باید فراتر از شهرهای بزرگ رفته و تمام مردم در همه «سطوح جامعه» را در بر گیرد. 

او گفته: «این گزارش خلاء بزرگ اطلاعاتی موجود در باره کووید-۱۹ در آفریقا را برجسته و تلاش ها برای واکنش به آن را توصیه می کند.  یافته های این گزارش درکنار روند داده های کووید- ۱۹ در تصمیم گیریهای استراتژیک کشورها برای کاهش محدودیت های قرنطینه به آنها کمک می کند. چیزی که ما از ایبولا و سایر اپیدمی ها آموخته ایم این است که کشورها باید با تمرکز زدایی از واکنش هایشان، آن را به سطح جوامع تعمیم دهند و نیز ظرفیت های خود را برای شناسایی و تشخیص موارد مبتلا به بیماری بالا ببرند.»‌

او در ادامه گفته که پیامدهای اقتصادی این اپیدمی عالمگیر عظیم خواهد بود و تدابیر سخت گیرانه «تاثیر اقتصادی را بر قشر آسیب پذیر افزایش می دهد.»

گزارش «یافتن تعادل» (Finding the Balance ) توسط گروه «همکاری واکنش شواهد - محور به کووید-۱۹» (PERC) تهیه شده که شامل «دبلیو اچ او»، «سی دی سی» و نیز مجمع جهانی اقتصاد می شود.

بیشتر از جهان