ژنرال مارک میلی: اقدام اخیر سپاه یک «نگرانی امنیتی» است

«یک موشک ماهواره حمل می‌کند، موشک دیگر سلاح انفجاری»

ژنرال مارک میلی می‌گوید هرگونه موشک دوبرد از سوی ایران یک نگرانی امنیتی استOlivier DOULIERY / AFP

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اقدام اخیر سپاه پاسداران در قرار دادن یک ماهواره نظامی در مدار زمین را یک «نگرانی امنیتی» توصیف کرد. این مقام عالی نظامی آمریکا افزود: «موشک‌های مختلف می‌توانند تجهیزات متفاوتی را حمل کنند، یکی ماهواره حمل می‌کند و یکی سلاح‌های منفجر شونده.»

او در ادامه گفت که آزمایش هرگونه موشک دوربرد از سوی ایران یک نگرانی امنیتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ژنرال میلی تاکید کرد که نگرانی آمریکا از ماهواره پرتاب شده نیست، چرا که همانطور که قبلا گفته شده بود بیشتر شبیه یک دوربین معلق در فضا است. اما آنچه که نگران کننده است تکنولوژی موشکی است که ایران با تجربه این آزمایش‌ها به آن دست می‌یابد.

سپاه اخیرا از قرار گرفتن ماهواره نظامی «نور» در مدار زمین خبر داده بود.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی از برنامه‌های پرتاب ماهواره به عنوان پوششی برای توسعه تکنولوژی موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند.

در حال حاضر آمریکا تلاش می‌کند با قانع کردن متعهدان‌اش از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران جلوگیری کند. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ این تحریم‌ها پنج سال پس از اجرای برجام یعنی در ۲۶ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسند و خرید و فروش سلاح‌های متعارف برای ایران آزاد می‌شود. سه سال بعد نیز تحریم‌ها علیه خرید و فروش تجهیزات موشکی و سلاح‌های سنگین‌تر لغو خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران امروز (چهارشنبه) گفت، تهران تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و در مورد  پیامدهای آن به طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) هشدار داده است.