نگرانی از شیوع گسترده کرونا در افغانستان با شکست قرنطینه

اختصاص بیش از یک میلیارد دلار برای مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان

آمار ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان افزایش یافته است.-REUTERS/Mohammad Ismail

روز سه شنبه وزارت بهداشت افغانستان از ثبت بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت در افغانستان خبر داد. بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده است،. طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۰ مورد ویروس کرونا در ۲۳ استان افغانستان ثبت شده است که بیشترین آمار در این بازه از زمان شیوع این ویروس در افغانستان است.

با ثبت این تعداد از مبتلا شده‌ها به ویروس کرونا، آمار کل مبتلایان در افغانستان به ۳۲۲۴ نفر رسید. همچنان وزارت بهداشت افغانستان گفته است که در طول ۲۴ ساعت از روز دوشنبه الی سه شنبه پنج تن در اثر ابتلا به این ویروس فوت شده‌اند که به این ترتیب آمار افراد جان‌باخته به ۹۵ نفر تن رسید و ۴۲۱ تن نیز بهبود یافته‌اند. هرچند این آمار با توجه به تعداد جمعیت بیش از ۳۰ میلیونی افغانستان کم است، اما سیر صعودی مبتلایان به ویروس کرونا نشان می‌دهد که روز‌های سخت‌تری در انتظار افغانستان است.

به همین دلیل دولت افغانستان قرنطیه را در شهر‌های افغانستان تا آخر ماه رمضان تمدید کرده است. دولت همچنان بیش از یک میلیارد دلار را برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده است. از این مقدار پول نزدیک به ۳۰ درصد آن از طریق کمک‌های بین المللی به دست آمده و باقی آن نیز از مرجع تعدیل بودجه مالی سال ۱۳۹۹ و لغو برخی از پروژه‌های توسعه‌ای حاصل شده است. با تمام این تدابیر از سوی دولت افغانستان، به نظر می‌رسد که احتمال فاجعه بار بودن گسترش ویروس کرونا در افغانستان همچنان متصور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان اعلام کردند که به دلیل توجه نکردن مردم به خطر ویروس کرونا، روز‌های‌های سختی در انتظار مردم افغانستان خواهد بود. وحید مجروح مسوول عرضه تسهیلات دارویی وزارت بهداشت که در یک نشست خبری حضور یافته بود گفت «در حال حاضر شهروندان کشور نسبت به خطرات ویروس کرونا بی پروا شده‌اند، از این رو به گونه‌ای غیرمسئولانه و بدون در نظر داشتن توصیه‌های بهداشتی در سطح شهر گشت وگذار می‌کنند.» او هشدار داد که میزان تهدید ویروس کرونا در بالاترین حد ممکن خود رسیده است و اگر شهروندان بی‌تفاوتی را  به همین منوال ادامه دهند، میزان مبتلایان به این ویروس افزایش خواهد یافت.

وحید مجروح همچنان گفت همکاری نکردن و بی‌توجه مردم به خطرات ویروس کرونا باعث شده تا عملا قرنطینه در شهر‌های افغانستان بی‌تاثیر شود.

پیش از این نیز دفتر بازرس ویژه ایالات متحده امریکا در امور پروژه‌های انکشافی در افغانستان (سیگار) از نگرانی آمریکا در رابطه با احتمال فاجعه بار بودن شیوع ویروس کرونا در افغانستان هشدار داده بود. دفتر بازرس ویژه آمریکا (سیگار) در گزارشی که به کنگره امریکا ارائه داده است نوشته «آسیب‌پذیری‌های منحصر به فرد در افغانستان از جمله سیستم بهداشتی ضعیف، سوء تغذیه گسترده، مرزهای بدون کنترل، جابجایی‌های داخلی، مرز مشترک با ایران و درگیری مداوم در این کشور، در ماه‌های آینده افغانستان را با یک فاجعه بهداشتی رو به رو خواهد کرد.»

این پیش‌بینی‌ها و توجه نکردن عمومی به خطرات ویروس کرونا نگرانی‌هایی جدی را در این رابطه ایجاد کرده است. افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در روز های گذشته، بیشتر ناشی از عدم توجه مردم عنوان شده است. وزارت بهداشت هفته گذشته ۵۰۰ آزمایش میدانی  را از میان افرادی که نشانه‌های آشکار ابتلا به ویروس کرونا را در شهر کابل نداشته‌اند صورت داد. نتایج این آزمایش ابتلای ۲۶۰ تن به این ویروس را نشان داده است . این آزمایش به مفهوم آن است که سرعت گردش ویروس در سطح اجتماع به بالاترین حد خود رسیده است.  

قرنطینه شکست خورده و فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود

تعدادی از شهر‌های افغانستان در حال حاضر رسما تحت قرنطینه قرار دارند. اما اکثر این شهر‌ها عملا قرنطینه را شکسته‌اند. به طور مثال شهر‌هایی چون کابل و هرات که آمار بالای مبتلا شده به ویروس کرونا را دارا هستند، مانند روز‌های قبل از شیوع این ویروس پر ازدحام‌اند. جالب است که به گفته پلیس رهنمایی شهر کابل، اکثریت افرادی که از خانه‌های‌شان بیرون می‌روند، افرادی نیستند که به دلیل نیاز روزمره یا هم فقر مجبور به خروج از خانه شده باشند. ازدحام ترافیک شهری که توسط خودروها در جاده‌ها ایجاد می‌شود، بیشتر از حضور افراد پیاده است. این به معنای آن است که هیچ گونه توجهی از سوی مردم به خطرات این ویروس صورت نمی‌گیرد.

تلاش‌های دولت هم برای ایجاد فاصله گذاری اجتماعی نیز به جایی نرسیده است و افرادی که از خانه ها بیرون می‌آیند ، عملا پایبند هیچ معیار پیش گیرانه‌ای نیستند.

با این کههنوز افغانستان در مقیاس جهانی با گسترش بی رویه ویروس رو به رو نشده است، اما برخورد عامه در مقابل این ویروس و بی توجهی به آن این نگرانی را به وجود آورده است که روزهای آینده برای افغانستان روز‌های سخت‌تری خواهد بود. 

بیشتر از