سیاست‌های نژاد پرستانه اسرائیل و رویای تشکیل کشور فلسطین

حضور بنی گانتز در دولت نتانیاهو، آسیب بیشتری به فلسطینیان می‌رساند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. عکس از: ‏ ‏ AFP

پیوستن بنی گانتز، رهبر حزب آبی و سفید به دولت بنیامین نتانیاهو و تعیین وی به عنوان رئیس موقت پارلمان اسرائیل برای بسیاری از ناظران سیاسی تعجب آور بود؛ به ویژه این که ائتلاف بین گانتز و هوادارانش توانسته بودند در انتخابات اخیر پارلمانی 61 کرسی را در کنست به دست آورند و آن گونه به پیروزی نزدیک شوند که رئیس جمهور اسرائیل، بنی گانتز را مکلف به تشکیل کابینه کند. اما بنی گانتز به رغم پیشرفت های چشمگیر سیاسی و برخلاف دیدگاه سابقش که نمی خواست تحت هیچ شرایطی با بنیامین نتانیاهو کنار آید و در حکومت وحدت ملی شرکت کند، همگان را شگفت زده کرد و بدون آن که شروط و خواسته های وی برآورده شود به دولت راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو پیوست.

بی گانتز ائتلاف آبی و سفید را قربانی پیوستنش به دولت نتانیاهو کرد و اغلب حامیان از جمله نمایندگان عرب تبار کنست را از دست داد، زیرا بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان به هیچ صورتی حاضر به پیوستن با راست افراطی نیستند. حتی کسانی که بی گانتز را همرایی کردند و به دولت بنیامین نتانیاهو پیوستند تا هنوز ابراز نگرانی می کنند که بعید به نظر می رسد نتانیاهو به تعهدات خود پایبند باشد و توافقی را که با بنی گانتز امضا کرده است را عملی کند. افزون بر آن، اصرار نتانیاهو بر لزوم اختصاص یافتن وزارت های دارایی و امنیت داخلی به جناح راست می تواند مانعی برای رسیدن بنی گانتز به سمت نخست وزیری تلقی شود. هرچند بنی گانتیز و متحدانش وزارت دفاع و چند وزارت دیگر را به دست آورده اند اما تا هنوز اعتمادی به تعهدات بنیامین نتانیاهو ندارند و از آینده توافق به راست افراطی ابراز نگرانی می کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی معتقدند که بحران شیوع بیماری کرونا و نگرانی از احتمال تغییر افکار عمومی در قبال رهبران کنونی اسرائیل، بنی گانتز را وادار به پیوستن به دولت بنیامین نتانیاهو کرده است؛ زیر با در نظر داشت چالش های اخیر ممکن بود بنی گانتز نتواند هیچ موفقیت قابل ذکری را به دست آورد. افزون بر آن، بسیاری از هواداران بنی گانتز نمی توانستند به ائتلافی که شامل نمایندگان عرب نیز بود اعتماد کنند و این امر می توانست شمار حامیان بنی گانتز را در کنست کاهش دهد و در نتیجه منجر به ناکامی ائتلاف بنی گانتز شود. از سوی دیگر، بنی گانتز در انتخابات گذشته موفقیت چندانی کسب نکرده بود؛ بنابر این، در صورت برگزاری دور چهارم انتخابات؛ بعید به نظر می رسید که بنی گانتز به موقعیت بهتری دست یابد.

اکنون صرف نظر از این که انگیزه پیوستن بنی گانتز به دولت بنیامین نتانیاهو چیست؛ عرب ها و فلسطینی ها بایستی وضعیت فعلی را به طور دقیق ارزیابی کنند زیرا برخورد جامعه سیاسی اسرائیل با همه شهروندان یکسان نیست و عرب ها در عمل از بسیاری امتیازات محروم هستند، حتی نمایندگان منتخب عرب نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. بدون شک اقدامات نژاد پرستانه دولت اسرائیل، این حقیقت را به خوبی آشکار می کند؛ به ویژه این که بنیامین نتانیاهو راهکار حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را دیگر نمی پذیرد و سعی دارد محدودیت ها را علیه فلسطینیان افزایش دهد.

بنابراین، ناگفته پیداست که احتمال از سرگیری گفت و گوهای صلح در چارچوب راه حل دو کشور به زودی امکان پذیر نیست، زیرا نتانیاهو با ایجاد کشور مستقل فلسطین کاملا مخالف است، در حالی که بنی گانتز نیز از طرح صلح ترامپ حمایت می کند؛ بدین معنی که دولت وحدت ملی اسرائیل به هیچ صورتی با تشکیل دولت مستقل فلسطین موافقت ندارد.

تنها تحولی که ممکن است در ماه های آینده رو نما شود، کندی طرح الحاق شهرک های کرانه باختری به قلمرو اسرائیل خواهد بود تا از افزایش خشم عمومی علیه سیاست های آمریکا و اسرائیل جلوگیری به عمل آید. البته اگر بنیامین نتانیاهو احساس کند که دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو پیروز نخواهد شد، آن زمان دست به الحاق شهرک های کرانه باختری می زند تا فرصت ایجاد دولت مستقل فلسطین در آینده نیز فراهم نشود.

هرچند بنی گانتز یک سیاستمدار میانه رو تلقی می شود اما دیدگاه وی در حال حاضر به راست افراطی گرایش بیشتری دارد و بعید به نظر می رسد که بنی گانتز پس از تصدی سمت نخست وزیری، منافع سیاسی را قربانی حل جامع و عادلانه مسئله فلسطین کند. افزون بر آن، بنی گانتز به هیچ صورتی حاضر نخواهد شد از تصمیم های اتخاذ شده توسط بنیامین نتانیاهو در زمینه الحاق شهرک های کرانه باختری عقب نشینی کند، به ویژه اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برنده اعلام شود.

شاید بتوان گفت که دولت مشترک کنونی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو می تواند راه حل عادلانه فلسطین را به شدت آسیب پذیر کند، زیرا حضور بنی گانتز در دولت منجر به تقویت موضع نتانیاهو می شود و در نتیجه، میزان انتقادات علیه اقدامات نژادپرستانه تل آویو کاهش می یابد؛ به ویژه این که نتانیاهو و بنی گانتز موضع مشترکی در قبال طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن دارند. بنابر این، حتی دموکرات ها نیز در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آینده نمی توانند از اجرای معامله قرن عقب نشینی کنند و یا این که طرح صلح خاورمیانه را مورد بازنگری قرار دهند.

از این رو، ایجاب می کند فلسطینیان با درک اهمیت این موضوع در تلاش برای ایجاد وحدت و همبستگی باشند و تمام گزینه های ممکن را در راستای تحقق راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل به کار بندند و کشورهای عربی نیز نقش موثر خود را در حمایت از حقوق ملت فلسطین ایفا کنند تا مسیر حل عادلانه منازعه فلسطین و اسرائیل هموار شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia