داروی کرونا به ایران خواهد رسید؟

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از داروی «رمدسیویو» را برای درمان کرونا تایید کرد

راننده تاکسی در تهران که بین خود و مسافرها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پوشش پلاستیکی کشیده است ATTA KENARE / AFP

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) مجوز استفاده اضطراری از داروی «رمدسیویر»، محصول «گیلیاد ساینس»، را برای استفاده بیماران کووید ۱۹ صادر کرده است.  

دنیل اودی، مدیرعامل شرکت «گیلیاد ساینسز»، سازنده داروی «رمدسیویر» هم گفت که «یک و نیم میلیون ویال» این دارو را اهدا، و با مقامات دولت فدرال آمریکا برای توزیع آن همکاری خواهد کرد.

نتایج بررسی‌های ابتدایی این دارو نشان می‌داد که استفاده از آن به بهبود سریع‌تر بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ کمک می‌کند. دکتر آنتونی فاوچی، رئیس انستیتوی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، نیز از نتایج به دست آمده از تحقیقات درباره این دارو استقبال کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهر تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای مصرف اضطراری «رمدیسویر» به معنای آن است که این دارو را می‌توان در آمریکا توزیع کرد. به گفته این سازمان، «رمدیسویر» به بیماران شدید تزریق خواهد شد. در تعریف این سازمان از «بیماران شدید»، این عنوان به کسانی اطلاق می‌‌شود که به علت «میزان پایین اکسیژن خون، نیاز به دستگاه کمک تنفسی» دارند. 

تایید سازمان دارو و غذای آمریکا برای استفاده از این دارو در درمان بیماران بی‌شمار کووید ۱۹ جهان، روزنه‌ امیدی برای امکان مبارزه موثرتر با این ویروس کشنده است. بسیاری معتقدند که استفاده از این دارو به خالی ماندن تخت‌های مجهز بیمارستانی را کمک می‌کند که خود یکی از عوامل مهم در مبارزه با کروناست. 

برای ایرانیان اما پرسش بزرگ این روزها، چگونگی دست‌یابی به این داروست که با توجه به روابط خصمانه ایران و آمریکا در ایام کنونی و وجود تحریم‌ها، نگرانی‌هایی را دامن زده است. 

با شیوع گسترده کرونا در ایران، مقامات آمریکایی در واکنش با همه‌گیری گسترده در ایران، پیشنهادهایی مبنی بر کمک به جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که البته با واکنش تند مقامات ایرانی همراه بود. 

ترامپ اعلام کرده بود که «ما می‌توانیم به ایران در مبارزه با ویروس کرونا کمک کنیم. فقط باید مقامات تهران از ما این درخواست را مطرح کنند.»

حسن روحانی هم در واکنش به این سخنان گفته بود که «آنهایی که خبیثانه‌ترین اقدام را علیه ملت ایران در این دو سال انجام دادند» هم آمدند و با «یک ماسک دلسوزی» می‌خواهند به ملت ایران کمک کنند.

روحانی خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود که «شما اگر واقعاً راست می‌گویید، لااقل تحریم دارو را بردارید؛ این اولین قدم است. بگویید نسبت به ملت ایران تا حالا اشتباه و خطا کردیم و عذرخواهی می‌کنیم و اولین قدم ما این است که فعالیت بانکی برای خرید دارو، نقل و انتقال دارو و فعالیت کشتیرانی در این زمینه و مواد غذایی مردم، آزاد است و ما کاری نداریم و این تحریم را از روی مردم برداشتیم.»

از سوی دیگر، مقامات جمهوری اسلامی ایران مکررا از مقامات سازمان ملل خواستند تا بانی برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران شود و با در نظر گرفتن شرایط بحرانی حاصل از کرونا، به وضع فعلی پاسخ دهد.

جواد ظریف بارها با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در ایام کرونا، به مقامات آن کشور تاخته بود. ظریف در یکی از واکنش‌های تند خود به سیاست‌های آمریکا نوشته بود که «دونالد ترامپ به طور خصمانه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را به منظور تخلیه منابع مورد نیاز ایران برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ تشدید می‌کند؛ آن هم درحالی که شهروندان‌مان به خاطر این ویروس در حال مرگ‌ هستند. جهان دیگر نمی‌تواند در مقابل تروریسم اقتصادی آمریکا که با تروریسم پزشکی پیوند خورده، سکوت کند.»

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با اشاره به تایید این دارو در آمریکا و نگرانی‌های به وجود آمده در میان بیماران ایرانی، در گفت‌وگویی با یک فعال صنعت دارو نوشته است: «در مورد این داروی خاص ضد ویروس نیز قطعا در صورتی که گام‌های مختلف کار موفقیت‌آمیز باشد و محققان نقش آن را در درمان کرونا تایید کنند، شرکت آمریکایی، توزیع این محصول در خارج از آمریکا را آغاز خواهد کرد و شرکت‌های ایرانی نیز توان خود را برای دریافت این دارو بسیج می‌کنند.»

این فعال صنعت دارو با بیان این که ظرفیت بالقوه تولید این دارو در داخل کشور هم وجود دارد، گفت: «می‌توان انتظار داشت که این دارو ظرف یک مدت ۶ تا ۹ ماهه در ایران تولید شود که البته این موضوع منوط به تایید رسمی تاثیرگذاری و دریافت مجوزهای لازم است.»

بیشتر از