آمار رسمی تلفات کرونا ۲۰۰ هزار نفر؛ آمار واقعی اما نامشخص

بیشتر کشورها، مرگ بر اثر کرونا در خارج از بیمارستان‌ها را گزارش نمی‌کنند

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده است، تا کنون ویروس کرونا ۲۰۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده و موجب بیماری ۲.۸ میلیون نفر در سراسر جهان شده است. حداقل در ۱۷۷ کشور جهان ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. اما همه گزارش‌ها حاکی از آن است که ارقام واقعی با درجه‌ای که مشخص نیست، بالاتر از آن چیزی است که گزارش می‌شود.

نیویورک تایمز مشاهده کرده است که ۱۲ کشور آمارهای مربوط به مرگ در اثر ابتلا به کرونا را در جریان شیوع این اپیدمی و عمدتا به دلیل آزمایش محدود ویروس، کمتر از آن چیزی که بوده است گزارش کرده‌اند. چندین هزار نفر در نیویورک که بدون آزمایش شدن برای ویروس کرونا جان خود را در برابر این ویروس از دست‌ دادند؛ و همچنین هزاران نفر درکشورهای دیگر، به عنوان مواردی مرتبط با این ویروس، شناخته می‌شوند.

با این وجود، حتی همین آمارهای رسمی هم اطلاعات مهمی را در خصوص سرعت و ابعاد این همه‌گیری آشکار می‌کند. یکی از مواردی که نشان دهنده سرعت و گستردگی این ویروس می‌تواند قلمداد شود، این واقعیت است که در دهم آوریل (۲۰ روز قبل) تعداد جان‌باختگان در برابر ویروس کرونا ۱۰۰ هزار نفر بود، اما در این مدت تعداد تلفات جانی دو برابر شده است. 

ایالات متحده آمریکا با بیش از ۹۵۰ هزار نفر مبتلا به کرونا و همچنین بیشتر از ۵۰ هزار مرگ، بالاترین موارد را در کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. اروپا نیز به صورت جدی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. حداقل ۲۶ هزار مرگ در ایتالیا از میان ۱۹۷ هزار نفری که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، گزارش شده است. در اسپانیا هم از بین ۲۰۷ هزار نفری که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۲۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

تنها دو کشور دیگر غیر از آمریکا مواردی بیشتر از ۲۰ هزار مورد مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند. فرانسه با ۲۲۸۰۰، و بریتانیا، که روز شنبه از این رقم گذر کرد. آلمان و ترکیه نیز هر دو بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرده‌اند. اما ارقام رسمی مرگ در این دو کشور پایین‌تر از کشورهای دیگر است. 

مرگ بر اساس محاسبه تعداد جمعیت، یکی دیگر از مقیاس‌های اندازه‌گیری شیوع این ویروس به شمار می‌رود. در اکثر موارد، تعداد مرگ‌های گزارش شده، تنها بر اساس شمار (ثبت شده) است نه جمعیت. در حالی که اگر سرانه جمعیت را هم محاسبه کنیم، در آن حالت این که چه کشوری متناسب با جمعیت اش بیشترین موارد را داشته است، تغییر می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال، آمریکا با بیش از ۵۰ هزار مورد مرگ، دارای بیشترین شمار (مرگ‌ها) در سطح جهان است. اما اگر جمعیت را در نظر بگیریم،  بلژیک با ۱۲ میلیون نفر جمعیت و ۶۲ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر، دومین کشور از نظر تلفات جانی به شمار می‌رود. اما آمارهای اعلام شده توسط بلژیک با کشورهای دیگر یک تفاوت عمده دارد و آن این که در بلژیک همه موارد مرتبط با خانه‌های سالمندان، جایی که از نظر جمعیتی و تعداد ابتلای افراد سالمند متراکم است و از نظر آسیب‌پذیری در برابر ویروس کرونا، در صدر گروه‌های سنی دیگر به شمار می‌روند، نیز ذکر شده است.

از نظر آماری در اسپانیا از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵۰ نفر جان خود را در برابر کرونا از دست‌داده‌اند و این رقم برای ایتالیا ۴۴ نفر است. در آمریکا این رقم ۱۵ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

بیشتر کشورها، مرگ بر اثر کرونا در خارج از بیمارستان‌ها را گزارش نمی‌کنند. موارد مرگ که پیش از شناخته شدن کرونا رخ داده‌ است نیز اکنون در برخی از شهرها در حال بررسی مجدد است تا روشن شود که آيا این موارد نیز بر اثر ابتلا به کرونا بوده است یا نه، تا به این ترتیب آمار دقیق‌تری از موارد مرگ به دست آید. 

این نکته را هم باید در نظر گرفت که براساس شواهد موجود، برخی از کشورها تعمدا تعداد موارد مرگ را کمتر گزارش می‌کنند. مدت‌هاست که در مورد چین، ایران و روسیه و برخی از دیگر کشورها، چنین گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است. 

بیشتر از