ژاپن داروی «آویگان» را به ۳۸ کشور درگیر ویروس کرونا ارائه می‌دهد

چین معتقد است این داروی برای درمان بیماری کرونا موثر است

«شرکت شیمیایی فوجی فیلم تویاما» سال ۲۰۱۴ داروی «آویگان» را به عنوان یک داروی ضد ویروس آنفلوآنزا تولید کرد- KAZUHIRO NOGI / AFP

توشیمیتوسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور از هفته آینده داروی ضد آنفولانزای «آویگان» را به طور رایگان، در اختیار ۳۸ کشور که با بیماری کرونا مواجه هستند، قرار خواهد داد.

رسانه‌های ژاپنی روز چهارشنبه گفتند که مقام‌های پزشکی چین، اعلام کرده‌اند که دارویی که در ژاپن برای درمان آنفولانزا استفاده می‌شود، برای درمان بیماری کووید-۱۹ نیز موثر است.

ژانگ زین مین، یک مقام مسئول در وزارت علوم چین می‌گوید، داروی «فاویپیراویر» ساخت یکی از  شرکتهای تابعه «فوجی‌فیلم» ژاپن، بعد از آزمایش بر روی ۳۴۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان و شنزن چین، نتایج دلگرم کننده‌ای داشته است.

آقای ژانگ می‌گوید، این دارو از درجه ایمنی بالایی برخوردار است و به وضوح در درمان موثر می‌باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری ان اچ کی ژاپن اعلام کرد، جواب آزمایش بیمارانی که از این دارو استفاده کرده‌اند، به طور متوسط بعد از حدود چهار روز منفی اعلام شده است. میانگین این زمان برای افرادی که این دارو را مصرف نکرده‌اند، حدود ۱۱ روز بوده است.

هم چنین نتایج عکسبرداری از ریه‌های بیماران، نشان می‌دهد که روند بهبود ریه های ۹۱ درصد بیمارانی که با داروی «فاویپیراویر» درمان شده‌اند، در وضعیت بهتری قرار دارد. این در مقایسه با ۶۲ درصد بیمارانی است که از این دارو استفاده نکرده‌اند.

«شرکت شیمیایی فوجی فیلم تویاما» که سال ۲۰۱۴ داروی «آویگان» را به عنوان یک داروی ضد ویروس آنفلوآنزا ساخته است، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

به دنبال اظهارات آقای ژانگ، در مورد اثر بخشی این دارو، سهام این شرکت افزایش یافت.

پزشکان ژاپنی نیز از این دارو برای بیماران مبتلایان به ویروس کرونا که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند، استفاده می‌کنند. آنها امیدوارند که استفاده از این دارو، مانع تکثیر ویروس در بدن این بیماران شود.

اما یک منبع وزارت بهداشت ژاپن گفته، این دارو روی بیمارانی که علائم شدید دارند تاثیری ندارد. این مقام وزارت بهداشت به روزنامه «مانیچی شیمبون» ژاپن گفت، ما برای ۷۰ تا ۸۰ بیمار داروی «آویگان» را تجویز کردیم، اما به نظر نمی‌رسد که روی افرادی که قبلا این ویروس در بدن آن‌ها گسترش زیادی داشته است، اثر گذار باشد.

این مقام ژاپنی معتقد است که این محدودیت‌ها در مطالعات در مورد اثر بخشی داروهای ضد ویروس ایدز «ریتوناویر» و «لوپیناویر» بر روی ویروس کرونا نیز وجود دارد.

سال ۲۰۱۶ دولت ژاپن داروی «فاویپیراویر» را به عنوان کمک اضطراری برای مقابله با شیوع بیماری ابولا در گینه، تامین کرد.

استفاده همگانی از داروی «فاویپیراویر» برای درمان ویروس کرونا نیاز به تصویب دولت ژاپن دارد، چون این دارو با هدف درمان بیماری آنفولانزا ساخته شده است.

یک مقام بهداشتی گفته این دارو ممکن است تا اوایل ماه مه تایید شود، اما اگر نتایج تحقیقات بالینی این دارو به تاخیر بیفتتد، تاییدیه این دارو نیز به تاخیر خواهد افتاد.

بیشتر از جهان