بیل گیتس می‌گوید رنج کرونا تا چندین نسل ادامه خواهد داشت

«وضعیت مثل دوران جنگ جهانی است»

صلیب سرخ در حال ضدعفونی محله‌ای در جاکارتای اندونزی، ۴ آوریل- REUTERS/Willy Kurniawan

بیل گیتس مبارزه با ویروس کرونا را با میدان نبرد در جنگ جهانی مقایسه کرد.

شریک بنیانگذار مایکروسافت در مطلبی که در تارنمای او منتشر شده است، نوشت که کل جهان در یک جنگ علیه ویروس به سر می‌برد. 

آقای گیتس نوشت:‌ «همه‌گیری ویروس کرونا کل بشریت را علیه ویروس وارد جنگ کرده است. آسیبی که تاکنون به سلامت، ثروت، و رفاه  مردم وارد شده است، عظیم است.» 

او گفت:‌ «شبیه به یک جنگ جهانی است، با این تفاوت که در اینجا همه ما در یک طرف نزاع قرار داریم.»

آقای گیتس نوشت که همه‌گیری ویروس کرونا برای همه کسانی که در این دوران زندگی می‌کنند، نقطه‌عطفی تعیین‌کننده‌ خواهد بود.»

او گفت:‌ «وقتی که من و ملیندا بچه بودیم، فهمیدیم که جنگ جهانی دوم نقطه‌عطف زندگی نسل والدینمان بوده است. به همان ترتیب، همه‌گیری کووید۱۹ که اولین همه‌گیری دوران مدرن به شمار می‌رود، این دوران را تعریف خواهد کرد. کسانی که در دوران این همه‌گیری زندگی کرده‌اند، هرگز فراموشش نمی‌کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیاد بیل و ملیندا گیتس بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا اهدا کرده‌ است و آقای گیتس بارها درباره نیاز به تولید واکسن سخن گفته است.

او در مطلبی که در تارنمای خود منتشر کرد، نوشته است که در این زمان، هیچکس نمی‌داند که تولید واکسنی که خطری در پی نداشته باشد، چقدر طول خواهد کشید. 

او نوشت:‌ «اغلب از من می‌پرسند که تولید انبوه واکسن کی شروع می‌شود. من نیز مانند مقامات ارشد بهداشت عمومی می‌گویم که احتمالا ۱۸ ماه طول می‌کشد، هرچند، این دوره ممکن است ۹ ماه یا شاید دو سال باشد.»

وی افزود: «نکته کلیدی، طول مرحله سوم آزمایش واکسن است، که طب آن میزان امنیت و ثمربخشی واکسن مشخص خواهد شد.»

آقای گیتس روز پنجشنبه در برنامه زنده استفن کولبرت درباره امیدواری‌اش به تولید واکسن گفت که «تا تابستان پیش رو» خواهیم دانست که تولید واکسن موثر چقدر طول می‌کشد. 

بیل گیتس ۶۴ ساله گفت‌:‌ «خواهیم دید. چون الان دارند واکسن را روی انسان آزمایش می‌کنند. خواهیم دید که آیا واکسن در بدن باعث تولید پادتن قوی می‌شود یا نه، و بعد باید آزمایش امنیت محصول را انجام دهیم و سپس تولیدش را آغاز کنیم.»

آقای گیتس پیش‌‌تر در ماه جاری در گفت‌وگو با فایننشال تایمز هشدار داده بود که همه‌گیری‌های ویروسی شبیه به شیوع ویروس کرونا، ممکن است هر ۲۰ سال تکرار شود. 

او گفت:‌ «حالا مردم متوجه شده‌اند که واقعا با این همه سفر جهانی، احتمال این که یکی از این ویروس‌ها پیدایش بشود، بسیار بالاست. بنابراین مردم از دولت‌ انتظار دارند که این امر را در اولویت قرار دهد.»

طبق آمار گردآوری شده از جانب دانشگاه جانز هاپکینز، نتیجه آزمایش بیش از ۸۶۹ هزار و ۱۷۲ نفر در ایالات متحده آمریکا مثبت اعلام شده است. دست‌کم ۴۹ هزار و ۹۶۳ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان