بیل گیتس: مقابله با شیوع کرونا به واکنشی جهانی نیاز دارد

گروه بیست باید به دنبال طراحی بهترین روش برای تولید و توزیع واکسن باشد

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت و یکی از روسای بنیاد بیل و ملیندا گیتس- Ludovic MARIN / AFP

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، از رهبران کشورهای سراسر جهان خواست در تلاشی پرتوان‌تر و متحدانه گرد هم آیند تا ویروس کرونا را شکست دهند.

آقای گیتس در مقاله‌ای که در ساندی تلگراف منتشر شد، خواستار «رویکردی جهانی» برای مقابله با این ویروس شد و اخطار داد که اگر چنین کاری صورت نپذیرد، بیماری به کشورهای کمتر توسعه یافته شیوع خواهد یافت و سپس طی چندین موج مرگبار، کشورهای ثروتمند را نیز دوباره مبتلا خواهد کرد.

درخواست آقای گیتس بعد از آن مطرح شد که وزرای خارجه گروه هفت نتوانستند بر سر اقدامی مشترک توافق کنند، چرا که ایالات متحده اصرار داشت کووید-۱۹ به عنوان «ویروس ووهان» معرفی شود.

شکست در رسیدن به توافقی جامع در این نشست، در تضادی آشکار با اقدامات رهبران جهان بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ است که به خاطر اتخاذ تمهیداتی برای جلوگیری از بروز آسیب‌هایی جدی‌تر مورد تمجید قرار گرفتند.

آقای گیتس نوشت: «کووید-۱۹ هنوز کشورهای کم‌درآمد یا متوسط زیادی را تحت تاثیری شدید قرار نداده است. ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم چرا. ولی چیزی که می‌دانیم این است که این بیماری بالاخره به گونه‌ای گسترده این کشورها را نیز هدف قرار خواهد داد و بدون ارائه کمک بیشتر به آنها،‌ آمار مبتلایان و نرخ مرگ به احتمال زیاد بدتر از هر جای دیگری خواهد شد که تا کنون شاهد بوده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «نیازی نیست که حتما در کشوری در حال توسعه باشید تا نگران تاثیر این مسئله بر زندگی خود باشید. حتی اگر کشورهای ثروتمند بتوانند در کاهش شیوع این بیماری ظرف چند ماه آینده موفق شوند، کووید-۱۹ می‌تواند در صورتی که در مناطق دیگر در حالتی وخیم باقی بماند، به آن کشورها باز گردد. احتمال آن تقریبا قطعی و فقط وابسته به زمان است که بخشی از دنیا، باعث ابتلای مجدد بخشی دیگر شود.»

آقای گیتس گفت:«کارمندان نظام پزشکی باید پیش از همه آزمایش شوند و در دسترسی به تجهیزات مراقبت از خود اولویت داشته باشند.» او از تمام کشورها خواست تا بر سر چارچوبی که توسط سازمان جهانی بهداشت تدوین می‌شود، توافق کنند که اولویت را بر ارسال منابع و تجهیزات «بر اساس وضعیت سلامت عمومی و نیازهای پزشکی» هر منطقه بگذارد.

او نوشت: «اولین گام این است که مطمئن شویم منابع کل دنیا برای مبارزه با این بیماری عالم‌گیر به گونه‌ای کارآمد اختصاص یافته است؛ چیزهایی مانند دستکش، ماسک صورت و بسته‌های آزمایشی و تشخیص ابتلا.»

او همچنین درخواست کرد که منابع و بودجه لازم برای کار بر روی کشف واکسنی برای بیماری اختصاص داده شود و گفت که  گروه بیست باید همچنین به دنبال طراحی بهترین روش و ابزارها برای تولید و توزیع واکسن، پس از کشف و در دسترس قرار گرفتن آن باشد.

این درخواست آقای گیتس برای اقدام جهانی، بعد از آن اظهار شد که گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، پیشنهاد داد که یک دولت جهانی موقتی تشکیل شود تا با اقداماتی واحد به جنگ ویروس کرونا رود.

آقای براون ماه گذشته گفت چنین سازمانی می‌تواند به مقابله با شیوع ویروس برود، تولید و توزیع تجهیزات اساسی را هماهنگ کند، و به رویارویی با مشکلات اقتصادی حاصل از این بیماری عالم‌گیر یاری رساند. نخست وزیر سابق بریتانیا یکی از چهره‌های کلیدی در واکنش جهانی به بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود.

© The Independent

بیشتر از جهان